NUOP030 Adolescents and School (5 cr)
Description
Sisältöinä ovat:
koulu moniulotteisena tilana, kouluhyvinvointi ja -viihtyvyys, koulun ja koulutuksen merkitys nuoruudessa, koulun ja nuorisotyön yhteistyöLearning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· tarkastella ja jäsentää koulua monimuotoisena tilana,
· tunnistaa kouluhyvinvoinnin edellytyksiä,
· tarkastella koulun merkitystä ja asemaa nykynuorten kasvuympäristönä ja nuorten sosiaalisissa suhteissa ja
· kuvailla nuorisotyön roolia ja käytänteitä koulun arjessa.
Study materials
1. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 107. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
2. Manninen, S. 2018. Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa. Väitöskirja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
3. Paju, P. 2016. Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 108. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulua_on_kaytava.pdf
4. Pekkarinen, E. & Myllyniemi, S. (toim.) 2018. Opin polut ja pientareet. Nuorisobarometri 2017. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Valtion nuorisoneuvosto. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 129. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2018/03/Nuorisobarometri_2017_WEB.pdf
5. Wang, M-T., Kiuru, N., Degol, J. & Salmela-Aro, K. 2018. Friends, academic achievement, and school engagement during adolescence: A social network approach to peer influence and selection effects. Learning and Instruction, vol. 58, 148-160.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475217306801?via%3Dihub