KUMA2008 Ethnography, Research Ethics and Data Management (5–10 cr)
Description
Content
From a humanities perspective, the course covers ethnographic research methods, data collections, archival material life-cycle management and research ethics. The course includes data collection for an oral history project and a visit to an archive in Helsinki.
Completion methods
Taught course (major students) or independent work (book exam, reading group or assignment).
Assessment criteria
80% participation in teaching and written assignments or lecture exam. Completion by independent study – essay or book exam.
Learning outcomes
After completing the course, the student will:
- be able to use ethnographic research methods in the narrow and broad sense
- know the life cycle of archival material and the structure of archival institutions
- be able to apply methods to workplace contexts
- be aware of the significance of the researcher’s role and
- be confident applying research ethics, good scientific practice, knowledge management and permissions procedures.
Additional information
University of Jyväskylä students complete this as a 10-cr course. HUMAK students complete this as a 5-cr course.
Study materials
Literature
- Kurki, Tuulikki (toim.) 2004: Kansanrunousarkisto, lukijat ja tulkinnat.
- Jouhki, Jukka & Steel, Tytti (toim.) 2016: Etnologinen tulkinta ja analyysi.<br />Kohti avoimempaa tutkimusprosessia.
- Fingerroos, Outi & Kurki, Tuulikki (toim.) 2008: Ääniä arkistosta: haastattelut ja tulkinta.
- Aineistonhallinnan käsikirja. Elektroninen aineisto.
- Kuula, Arja 2016: Tutkimusetiikka: aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys.
Completion methods
Method 1
Method 2
Method 3
Method 4
Participation in teaching (5 cr)
Teaching
3/1–3/15/2023 Lectures
Participation in teaching (5 cr)
Teaching
3/29–5/24/2023 Lectures
Independent study (5 cr)
Suoritusohje: Kirjallinen oppimistehtävä (essee / pohdintatehtävä)
Tekninen muotoilu: 12 pistekoon Times New Roman tai vastaava, riviväli 1,5.
Palautus: Molemmat tehtävät palautetaan yhtenä docx tai pdf -tiedostona joustavasti kurssin vastuuopettajalle (oufinger@jyu.fi) 10.6. mennessä.
Tehtävänanto (kaksi osaa):
Osa 1: Kirjoita 5-6 sivun pohdinta aiheesta: Mitä etnografia tarkoittaa ja miten sitä toteutetaan kentällä? Mitä tarkoittaa äänen metafora? Nosta esille kirjossa käytettyjä tutkimuksellisia esimerkkejä, jotka koit itseäsi inspiroivina. Käytä lähteenä:
- Jouhki, Jukka & Steel, Tytti (toim.). 2016. Etnologinen tulkinta ja analyysi. Kohti avoimempaa tutkimusprosessia.
- Fingerroos, Outi & Kurki, Tuulikki (toim.). 2008. Ääniä arkistosta: haastattelut ja tulkinta.
Osa 2: Kirjoita 5-6 sivun pohdinta aiheesta: Mitä tarkoittaa tutkimusetiikka? Miten aineistonhallinta kytkeytyy onnistuneeseen kenttätyöskentelyyn? Mitä tarkoittavat henkilötiedot ja arkaluontoinen tieto (erityiset henkilötietoryhmät). Mitä sinun tulee huomioida suunnitellessasi haastatteluprojektia. Käytä lähteenä:
- Aineistonhallinnan käsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/aineistonhallinta/fi/
- Kuula, Arja. 2016. Tutkimusetiikka: aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys.
Teaching
8/1–12/31/2022 Independent project
1/1–7/31/2023 Independent project
8/1–12/31/2023 Independent project
Independent study (10 cr)
Voit palauttaa tehtävät yhtenä 10 op:n pakettina tai kahdessa 5 op:n erässä (vastaukset 1-3 ja 4-6). Palautus (pdf-, rtf- tai docx-muodossa) joustavasti: oufinger@jyu.fi Kaikissa vastauksissa tekninen muotoilu: (12 pistekoon Times New Roman tai vastaava, riviväli 1,5).
Palautus samalla myös plagiaatintunnistinohjelma Turnittimeen. Turnitin löytyy Moodlesta nimellä: Turnitin Fingerroos. Kurssiavain: Outsa. Ohje Turmittimen käyttöön löytyy täältä: https://www.jyu.fi/digipalvelut/fi/ohjeet/turnitin
Tehtävä 1
Kirjoita 4-5 sivua aiheesta: Mitä tarkoittaa äänen metafora? Mikä on arkiston ääni? Nosta esille kirjasta ne äänet, jotka olivat mielestäsi kiinnostaviummat. Lue kirja:
Fingerroos, Outi & Kurki, Tuulikki (toim.) 2008: Ääniä arkistosta: haastattelut ja tulkinta.
Tehtävä 2
Kirjoita 4-5 sivua aiheesta: Kansanrunousarkisto, lukijat ja tulkinnat. Ensimmäiseksi pohdi, mitä tarkoittaa, että aineisto toimii tutkimuksessa kulkuneuvona? Valitse sen jälkeen tarkasteltavaksi neljä SKS:n aineistoihin perustuvaa artikkelia. Pyri valitsemaan artikkelit niin, että niiden tautalla olevat aineistot ovat selkeästi eri aikakausilta. Millaisia ratkaisuja tutkijat ovat aineistoa valitessaan, rajatessaan ja analysoidessaan tehneet. Tehtävänä toisin sanoen on luonnehtia, millaisia kulkuneuvoja he mielestäsi käyttävät. Luettava kirja:
Tuulikki Kurki (toim.). 2004. Kansanrunousarkisto, lukijat ja tulkinnat.
Tehtävä 3:
Kirjoita 4-5 sivua aiheesta: Mitä etnografia tarkoittaa ja miten sitä toteutetaan kentällä? Analysoi kirjassa käytettyjä tutkimuksellisia esimerkkejä, jotka koit itseäsi inspiroivina. Luettava kirja:
Jouhki, Jukka & Steel, Tytti (toim.) 2016: Etnologinen tulkinta ja analyysi. Kohti avoimempaa tutkimusprosessia.
Tehtävä 4
Kirjoita 4-5 sivua aiheesta: Mitä tarkoittaa tutkimusetiikka? Miten aineistonhallinta kytkeytyy onnistuneeseen kenttätyöskentelyyn? Mitä tarkoittavat henkilötiedot ja arkaluontoinen tieto (erityiset henkilötietoryhmät). Mitä sinun tulee huomioida suunnitellessasi haastatteluprojektia tai oman maisterintutkielman aineiston keruuta. Käytä lähteenä:
Aineistonhallinnan käsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/aineistonhallinta/fi/
Kuula, Arja 2016: Tutkimusetiikka: aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys.
Tehtävä 5
Kirjoita 4-5 sivua aiheesta: Mitä etnografinen valokuvaaminen mielestäsi tarkoittaa? Pohdi myös, mikä on sen merkitys etnologian ja antropologian tieteenaloille ennen ja nyt? Tehtäväsi on tutustua muutamaan eri aikoina tehtyyn, etnografista valokuvausperinnettä edustavaan teokseen. Lisäksi katso Ylen Elävästä arkistosta I. K. Inhaa käsittelevää materiaalia.
I. K. Inha: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/13/i-k-inha-kansallisvalokuvaaja
Kustaa Vilkuna ja Eino Mäkinen: Isien työ Veden ja maan viljaa Arkityön kauneutta. Useita painoksia.
Outi Fingerroos ja Matleena Jänis. 2016. Guadalupen ihme.
Tehtävä 6
Kirjoita 4-5 sivua aiheesta: Tarkastele valokuvakokoelmien hallinnan kysymyksiä arkistoaineiston elinkaaren näkökulmasta. Mitä selkeitä vaiheita kuva-aineiston tallennuksessa on, jos oletetaan, että olet ollut itse kuvaajana kenttätyöolosuhteissa.
Anne Isomursu. 2016. Kuvansa kullakin. Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä. https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/sites/default/files/inline-attachments/2016-12/kuvansa_kullakin.pdf