KTKP3019 Knowing and Expertise (5 cr)
Description
- koulun toimintakulttuurin ja opetustilanteiden havainnointi ohjatusti ja itsenäisesti
- pedagogisen prosessin eli opetuksen suunnittelu toteutuksen ja arvioinnin harjoittelu ohjatusti
- kasvatustieteellisen asiantuntijuuden ja opettajuuden ydinosaamisalueen jäsentäminen teorioiden, omien ennakkokäsitysten ja toimintatapojen kriittisen reflektion avulla
- tieto- ja viestintäteknologian pedagogisiin käyttötapoihin tutustuminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- havainnoida koulun toimintakulttuuria, oppimisympäristöjä, oppilaiden moninaisuutta ja oppilaiden oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa pedagogiseen prosessiin liittyviä tekijöitä ja soveltaa niitä omassa opetuksessa
- rakentaa aktiivisesti opetus- ja kasvatusalan asiantuntijuuttaan
- reflektoida kokemuksiaan tutkimustietoon pohjautuen
Study materials
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (Luku 10, Opetus, vuorovaikutus ja oppiminen).
Woolfolk. A. 2016. Educational Psychology. Boston: Mass. Allyn and Bacon cop. (Luvut 12, Motivation in learning and teaching ja 13, Creating learning environments) tai vastaavat luvut painoksesta 2014.
Jakonen, M. 2017. Vastatieto – Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2017. Saatavilla osoitteesta:
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj_1+2017.pdf (s. 69-85, 102-110).
Opetushallitus. 2019. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset ja täydennykset koskien A1-kielen opetusta vuosiluokilla 1-2
Saatavilla osoitteessa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_vuosiluokkien_1-2_a1-kielen_opetussuunnitelman_perusteet.pdf