CVAM1030 Lasten terveys ja hyvinvointi (3 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Lapsen psyykkinen hyvinvointi ja mielenterveys, riski- ja suojatekijät, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy, lapsi ja stressi, kriisi sekä trauma, lapsen psyykkisen pahoinvoinnin ilmeneminen, turvataitokasvatus, yleisimmät lastentaudit ja allergiat, hygienia, yleisimmät lasten tapaturmat, ensiapu ja hoito.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija


  • osaa tarkastella lapsen psyykkistä hyvinvointia sekä tunnistaa psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
  • tunnistaa tyypillisiä lasten psyykkisen pahoinvoinnin ilmenemismuotoja ja hänellä on valmiuksia tukea lasta
  • kykenee ennaltaehkäisemään ja puuttumaan kiusaamistilanteisiin lapsiryhmässä
  • osaa tukea lasta kriisitilanteissa
  • tuntee tavallisimmat lastentaudit ja allergiat sekä hallitsee perustiedot lasten tapaturmien hoidosta ja ensiavusta

Oppimateriaalit

Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander, A. (toim.) 2016. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Duodecim. (Soveltuvin osin)


TAI

Moilanen, I., Räsänen, E., Tamminen, T., Almqvist, F., Piha, J. & Kumpulainen, K. (toim.) 2004. Lasten- ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Duodecim. (Soveltuvin osin) JA Friis, l., Eirola, R. & Mannonen, M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. Helsinki: WSOY. (Soveltuvin osin)


Artikkeleita sopimuksen mukaan.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta