VKTA3005 Practicum: Early Childhood Education Learning Environments (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt, varhaiskasvatuslaki, VASU, moniammatillisen työyhteisön henkilöstörakenne ja tehtäväkuvat
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tutustuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristöihin ja niiden yhteiskunnalliseen merkitykseen
- tiedostaa varhaiskasvatuksen lainsäädännön ja pedagogiikkaa ohjaavat asiakirjat
- hahmottaa teoreettisen tiedon ja omien havaintojen kautta varhaiskasvatuksessa vaadittavaa osaamista, asiantuntijuutta ja kehittämistyötä
Additional information
Tämä opintojakso yhdessä KLAA4100 Tutkimukseen perehtymisen 5 op kanssa korvaa aineopintojen proseminaarin. Jos opiskelijan tavoitteena on hakea opiskelijaksi varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmaan, suositellaan VKTA4200 Proseminaarin ja LIB1THP Tiedonhankinnan perusteet-kurssin (yht. 10 op) suorittamista.
Study materials
Varhaiskasvatuslaki 540/2018.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH 2018).
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH 2014).
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L. 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH 2018).
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH 2014).
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L. 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) 2017. Valloittava Varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.
Completion methods
These completion methods are for University of Jyväskylä degree students. Other options:
Method 1
Description:
Aktiivinen osallistuminen harjoitteluun ja harjoitteluraportin laatiminen.
Evaluation criteria:
Arviointi perustuu harjoitteluraportttiin.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Independent study (5 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish