RUOS1203 Sociolinguistics (5 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
Sisältö
Kurssilla perehdytään sosiolingvistiikan tutkimuskenttään, sen keskeisiin teorioihin ja menetelmiin sekä luetaan ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita. Kurssiin sisältyy pienimuotoisen tutkimusprojektin suunnittelu sekä kenttätutkimuksen toteutus joko yksin tai pareittain.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Arviointiperusteet
Oppimistehtävät ja pienimuotoinen tutkimusprojekti.Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää ja osaa selittää sosiolingvistiikan keskeiset teoreettiset käsitteet, teoriat ja suuntaukset,
- osaa käyttää sosiolingvistisiä käsitteitä, pohtia niitä analyyttisesti ja soveltaa tietojaan muissa yhteyksissä ja
- ymmärtää sekä osaa selittää ja soveltaa keskeisiä sosiolingvistisiä tutkimusmenetelmiä.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
- Prerequisite group 2
OR
Recommended prerequisites
- Prerequisite group 1
- Subject Studies in SwedishNot published for this curriculum period
- Prerequisite group 2
OR
Study materials
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitukset sekä kurssikirjallisuus.
Literature
- S. Boyd & S. Ericsson. (red.) (2015). Sociolingvistik i praktiken. Studentlitteratur.; ISBN: 9789144095660
- J. Einarsson. (2009). Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. TAI C. Norrby & G. Håkansson. (2015). Introduktion till sociolingvistik. Stockholm: Norstedt. TAI E. Sundgren. (2007). Sociolingvistik. Stockholm: Liber.
Completion methods
Method 1
Description:
Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Evaluation criteria:
Oppimistehtävät ja pienimuotoinen tutkimusprojekti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Oppimistehtävät ja pienimuotoinen tutkimusprojekti.
Language:
Swedish
Study methods:
Luennot ja harjoitukset ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Study materials:
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitukset sekä kurssikirjallisuus.
Literature:
- Einarsson, Jan. 2009. Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. TAI Norrby, Catrin & Gisela Håkansson. 2015. Introduktion till sociolingvistik. Stockholm: Norstedt. TAI Sundgren, Eva. 2007. Sociolingvistik. Stockholm: Liber.
- Boyd, S. & Ericsson, S. (red) (2015) Sociolingvistik i praktiken.