PPTT120 Theoretical Frames and Working Practises in FT and CT (5 cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Psychology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Description

Perheterapian viitekehysten syventäminen ja kriittinen tarkastelu niin teoreettisesti kuin kliinisessä perheterapiatyöskentelyssä. Eri perheterapiasuuntausten keskinäiset suhteet ja tieteenteoreettiset perusteet. Perhesysteemi ja 8 terapeuttinen systeemi. Hoidollisen umpikujan tai jumin merkit. Työpari

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on laajat tiedot perheja pariterapian eri viitekehyksistä, käsitteistöstä ja teorioista ja hän osaa soveltaa niitä kliiniseen käytäntöön henkilökohtaisesti omaksuttuna työtapana.

Additional information

Opetusmuodot: Seminaarit, vertaisryhmätyöskentely ja kirjallisuus.

Study materials

Seuraavat teokset tai vastaavat soveltuvin osin. 

Andersson, H. (1997). Conversation, language and possibilities: A postmodern approach to therapy. New York: Basic Books. 

Anderson, H. & Goolishian, H. (1988). Human systems as linguistic systems: preliminary and evolving ideas about the implications for clinical theory. Family Process, 27, 371– 393. 

Andersen, T (1991). The reflecting team: Dialogues and dialogues about the dialogues. New York, NY: Norton. 

Boscolo, L., Cecchin, G., Hoffman, L. & Penn, P. (1987) Milan systemic family therapy. New York: Basic Books. 

Cecchin, G. (1987). Hypothesizing, circularity, and neutrality revisited: An invitation to curiosity. Family Process, 26, 405–413. 

Lowe, R. (2004). Family therapy: A constructive framework. London: Sage. 

Wilson, Jim (1998). Child-focused practice: A collaborative systemic approach. London: Karnac. 

Lisäksi seminaarikohtaista kirjallisuutta.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching