OHKS1800 Development ofcounsellor identity and investigative approachto counselling (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023

Description

Opintojakso käsittää koko koulutuksen kaaren ja sen aikana luodaan ohjaajan ammatillisen kehittymisen omakohtaiset tavoitteet, joita arvioidaan ja tarkennetaan tarpeen mukaan. Opintojakson aikana luodaan tietoinen ja perusteltu suhde omaan ohjausajatteluun, sen ohjausteoreettisiin perusteisiin sekä eettisiin ja yhteiskunnallisiin näkökulmiin. Lisäksi opitaan arvioimaan oman ammatillisen identiteetin kehittymistä koulutuksen erilaisissa vertaisryhmissä. Opintojen päätteeksi arvioidaan koulutuksen aikana saavutettua ohjausasiantuntijuutta ja luodaan jatkuvan oppimisen tavoitteita.


Sisältö

Henkilökohtaiset vahvuudet ja kehittämistarpeet 

Oman ammatillisen identiteetin tunnistaminen ja kehittäminen 

 Ohjausasiantuntijuuden reflektiivinen tarkastelu työelämän näkökulmasta

Learning outcomes

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää reflektio-osaamista, ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa jäsentää ja arvioida opiskeluprosessiaan, ohjausasiantuntijuuttaan ja ammatillista identiteettiään
  • osaa tarkastella omaa ohjausasiantuntijuuttaan ja ohjaustyötään eri teoreettisista, eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista ja kehittää niitä
  • tunnistaa omia ammatillisia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan organisaation ohjaustoiminnan kehittämisessä
  • osaa kuvata oman käyttöteoriansa ja ohjausajattelunsa.

Study materials

Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (e-kirja).

Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.

Mattila, K-P. 2008. Arvostava kohtaaminen -Arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma).

Mezirow, J. 1995. Uudistava oppiminen –kriittinen reflektio aikuiskoulutuksessa. Helsingin Yliopiston Lahden tutkimus-ja koulutuskeskus. 

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching