OHKS1500 Guidance and counselling in a diversifying society and operational environment (6 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023

Description

Tällä opintojaksolla perehdytään koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihinja ohjaukseen osana moninaistuvan yhteiskunnan rakenteita. Lisäksi syvennetään ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistetaan osaamista tunnistaa ja arvioida rakenteiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin.

 

Sisältö

Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta

Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa

Learning outcomes

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää yhteiskuntaosaamista, kehittämisosaamista ja ohjausteoreettista osaamista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, systeemisiä suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta
  • osaa huomioida yhdenvertaisuuden, sosiaalisen ja kulttuurisen oikeudenmukaisuuden ja vallan teemoja ohjauksessaan ja ymmärtää, miten rakenteelliset tekijät voivat vaikuttaa yksilön toimijuuteen
  • tunnistaa inklusiivisen ja kriittisen ohjauksen esteitä ja osaa huomioida niitä omassa ohjauksessaan
  • osaa hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä
  • ymmärtää, miten yhteiskunnalliset muutokset välittyvät yksilöiden arkeen sekä koulutus-ja työurien muotoutumiseen, ja miten nämä muutokset haastavat ohjausta ja sen toimintakenttiä.

Study materials

Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. 2020. Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill. 

Hodkinson, P. & Sparkes, A. 1997.Careership: a sociological theory of career decision making, British Journal of Sociology of Education, 18:1, 29-44, DOI: 10.1080/0142569970180102

Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). 2017. Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. Routledge. 

McMahon, M., Watson, M., Patton, W.2015.The Systems Theory Framework of career development: Applications to career counselling and career assessment.Julkaisussa: Australian journal of career development,24(3), pp.148-156.

Sultana, R. G. 2014. Pessimism of the Intellect, Optimism of the Will? Troubling the Relationship between Career Guidance and Social Justice. International journal for educational and vocational guidance, 14(1), 5. https://doi.org/10.1007/s10775-013-9262-y

Vehviläinen, S., Souto, AM. 2021. How does career guidance at schools encounter migrant young people? Interactional practices that hinder socially just guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09467-2

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching