OHKS1300 Dialogicality in counselling relationships and interaction (4 cr)
Description
Sisältö
Dialogisuus ohjaussuhteen rakentamisen lähtökohtana
Ohjausprosessin vaiheet ja asiakkaiden prosessien ja toimijuuden edistäminen yksilö-ja pienryhmäohjauksessa
Ohjausmenetelmät ohjausprosessien osana
Ihmisten moninaisuus ja yhdenvertaisuus ohjauksessa
Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä
Learning outcomes
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausosaamistaan, vuorovaikutus-sekä reflektio-osaamistaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa
- tunnistaa ohjausprosessien eri vaiheet, osaa soveltaa erilaisia ohjauksellisia lähestymistapoja ja menetelmiä, sekä osaa edistää asiakkaiden prosesseja ja toimijuutta yksilö-ja ryhmäohjauksessa
- osaa soveltaa erilaisiin ohjaustarpeisiin sopivia ohjausmenetelmiä ja -välineitä sekä vuorovaikutuksen orientaatioita
- osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa eri ohjauksen konteksteissa huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
- kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista.
Study materials
Buber, M. 1947. BetweenMan and Man. Routledge (e-kirja).
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus-ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: A practical guide for counsellors and helping professionals. Open University Press.
Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage.
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus-ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.