OHKS1100 Counselling in individual and communal processes (4 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023

Description

Opintojaksolla perehdytään yksilö-ja ryhmäohjauksen prosessien toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustutaan ohjausmenetelmiin ja niiden arviointiin yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.


Sisältö

Erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien ohjaustarpeiden tunnistaminen.

Tavoitteellisten asiakaslähtöisten ohjausprosessien suunnittelu ja toteuttaminen.

Erilaisten monikanavaisten menetelmien soveltaminen yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.

Learning outcomes

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjaus-ja vuorovaikutusosaamista.


Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa ohjausprosessien eri vaiheet
  • osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ohjausprosesseja asiakaslähtöisesti yksilöiden ja ryhmien kanssa
  • tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa
  • osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa
  • osaa analysoida ja arvioida ohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
  • tunnistaa ohjauksen työmuotojen ja menetelmien teoreettiset lähtökohdat.

Study materials

Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus -opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. Helsinki (suom. Petri Auvinen).

Cameron, H. 2008. The counselling interview: A guide for the helping professions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1705515

Conyne, R. K. 2010. The Oxford handbook of group counselling. Oxford: Oxford University Press https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1309912

Peavy,V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy. Helsinki.

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. 

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching