OHJA1800 Professional development and research-oriented working practices (5 cr)
Description
Opintojakson tarkoitus
Tämän opintojakson tarkoituksen on että opiskelija asettaa itselleen opinto-ohjaajan koulutukseen ja ohjaajan ammatilliseen kehittymiseen liittyviä tavoitteita. Lisäksi opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä ja rakentaa yhteisöllistä tietoa erilaisissa koulutuksen aikaisissa vertaisryhmissä. Opintojen päätteeksi opiskelija arvioi koulutuksen aikana saavuttamansa osaamista ja ohjausasiantuntijuuttaan.
Sisältö
Henkilökohtaiset vahvuudet ja kehittämistarpeet
Oman ammatillisen identiteetin tunnistaminen ja kehittäminen
Ohjausasiantuntijuuden reflektiivinen tarkastelu työelämän näkökulmasta
Learning outcomes
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää reflektio-osaamista, ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa jäsentää ja arvioida opiskeluprosessiaan ja ohjausasiantuntijuuttaan
- tunnistaa vahvuutensa ja kehittämistarpeensa oppijana ja ohjaajana sekä osaa tehdä ne näkyviksi
- osaa tarkastella ohjaustyötä eri näkökulmista ja kehittää sitä.
Additional information
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Reflektio-osaaminen
- Opiskelija tunnistaa ja arvioi kriittisesti omia ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä ajattelu- ja toimintamallejaan.
- Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa ja ajattelunsa eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
- Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen osaamisensa ja sen rajat.
Study materials
Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (e-kirja)
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.
Mattila, K-P. 2008. Arvostava kohtaaminen - Arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. Jyväskylä: PSkustannus
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
Mezirow, J. 1995. Uudistava oppiminen – kriittinen reflektio aikuiskoulutuksessa. Helsingin Yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (5 cr)
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.