OHJA1500 Guidance and counselling in the changing society and in different work environments (5 cr)
Description
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdytään koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennetään ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistetaan osaamista tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Opiskelijat syventävät ymmärrystään ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.
Sisältö
Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen
monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa
Learning outcomes
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää yhteiskuntaosaamista ja kehittämisosaamista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta
- ymmärtää yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa
- osaa hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Additional information
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Yhteiskuntaosaaminen
- Opiskelija tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta.
- Opiskelija ymmärtää yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.
Kehittämisosaaminen
- Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen.
- Opiskelija osaa hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Study materials
Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. (2020). Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill.
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism . Routledge.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (5 cr)
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.