OHJA1300 Dialogical relationship and interaction in guidance and counselling (6 cr)
Description
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla tarkastellaan ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa (yksilö ja ryhmä) sekä käsitellään ohjausosaamisen kannalta keskeisiä työprosesseja, vuorovaikutustilanteita sekä viestintää. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön toimijuutta voidaan tukea dialogisen ohjaussuhteen rakentamisessa, jolla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille.
Sisältö
Ohjaussuhde ja vuorovaikutus
Dialogisuus ohjaussuhteen rakentamisen lähtökohtana
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ohjauksessa
Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä
Learning outcomes
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausosaamistaan, vuorovaikutus- sekä reflektio-osaamistaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa
- kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista
- tunnistaa ihmisten moninaisuutta ja huomioi sen erilaisissa ohjaustilanteissa.
Additional information
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Ohjausosaaminen
- Opiskelija osaa edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa
Vuorovaikutusosaaminen
- Opiskelija vahvistaa dialogista toimintaansa ohjaajana ja kehittää monikanavaisia ohjausvuorovaikutustaitojaan.
- Opiskelija tunnistaa dialogisen ohjaussuhteen rakentamista edistäviä tekijöitä ja osaa hyödyntää niitä ohjausprosessin edistämisessä.
Reflektio-osaaminen
- Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa erilaisissa ohjaussuhteissa ja - prosesseissa alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Study materials
Egan, G. (2010) The skilled helper – A problem-management and opportunity-development approach to helping (9th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole Cengage Learning.
Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage.
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Sampson, J. P., Osborn, D. S., Bullock-Yowell, E., Lenz, J. G., Peterson, G. W., Reardon, R. C., Dozier, V. C., Leierer, S. J., Hayden, S. C. W., & Saunders, D. E. (2020). An introduction to CIP theory, research, and practice (Technical Report No. 62). Tallahassee, FL: Florida State University. http://fsu.digital.flvc.org/islandora/object/fsu%3A749259
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.