MTEA047 Social Welfare and Rehabilitation of the Seriously Disabled (2 cr)
Description
Erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen keskeiset kohderyhmät, käytännöt ja periaatteet Suomessa. Musiikkiterapian käytänteet ja periaatteet suhteessa erityishuollon käytäntöihin ja periaatteisiin.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
hahmottaa erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen keskeiset kansalliset käytänteet ja periaatteet
tietää mitä asiakasryhmiä erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen piiriin kuuluu
ymmärtää erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen aloille sijoittuvan musiikkiterapian kansalliset käytänteet ja periaatteet.
Description of prerequisites
Study materials
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M. & Siiskonen, T. (toim.)(2019). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti..
Jahnukainen M, toim.(2015). Lasten erityishuolto ja -opetus suomessa. Osuuskunta Vastapaino.
Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät – kirja kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaliitto ry
Saukko, P. (2008): Musiikkiterapian tavoitteet lapsen kuntoutusprosessissa. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.
Saukko P, Hakomäki H (2019). Musiikkiterapian vaikutus kehitysvammaisten lasten, nuorten ja aikuisten toimintakykyyn – kirjallisuuskatsaus. Kela. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627089.