CKSS4050 Advanced Pedagogical Literature (5 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
- opettaja kasvun ja oppimisen ohjaajana
- opettaja työnsä asiantuntijana
- koulu ja opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajina
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- omaa monipuolistuneen näkemyksen opettajuudesta sekä opettajan erilaisista asiantuntijarooleista
- hahmottaa aiempaa syvemmin koulun roolin yhteiskunnallisena instituutiona ja vaikuttajana.
Additional information
Opiskelija suorittaa neljä teosta oppimateriaaliksi luetelluista (teoksista vähintään kahden tulee olla englanninkielisiä) siten, että tenttiin tulee teos/teoksia syventävien opintojen kolmelta aihealueelta.
Study materials
Opettaja kasvun ja oppimisen ohjaajana
Koulu ja opettaja yhteiskunnallisina vaikuttajina
Opettaja työnsä asiantuntijana
- Aunio ym. (toim.) 2010. Piaget is dead, Vygotsky is still alive, or? An honory book for professors Airi and Jarkko Hautamäki.
- Clandinin & Husu (toim.) 2017. International Handbook of Research in Teacher Education.
- Gray & MacBlain 2015. Learning Theories in Childhood.
- Järvelä (toim.) 2011. Social and emotional aspects of learning.
- Kontturi 2016. Oppimisen itsesäätelyn ilmeneminen ja kehittymisen tukeminen alakoulun oppimiskontekstissa.
- Majoinen, 2019. Toimintakulttuuri, resurssit ja pedagogia.
- Mikola 2011. Pedagogista rajankäyntiä koulussa. Inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset.
- Mäki-Havulinna, J. 2018. Opettajan merkitys tukea tarvitsevan oppilaan koulupäivässä.
- Peterson & Hittie 2010. Inclusive teaching.
- Salmela-Aro (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen.
- Virtanen 2013. Opettajan emotionaalinen kompetenssi. Tutkimus luokanopettajien ja luokanopettajiksi opiskelevien tunneälytaidoista ja niiden tärkeydestä.
Koulu ja opettaja yhteiskunnallisina vaikuttajina
- Aro 2014. Koulutusinflaatio. Koulutusekspansio ja koulutuksen arvo Suomessa 1970–2008.
- Biesta 2011. Learning Democracy in School and Society. Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship.
- Kettunen & Simola (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle.
- Kivirauma, Jauhiainen, Seppänen & Kaunisto (toim.) 2012. Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys.
- Kuronen 2010. Peruskoulusta elämänkouluun. Ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen.
- Kärkkäinen 2017. Learning, teaching and integration of adult migrants in Finland.
- Lasonen & Ursin (toim.) 2011. Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia.
- Saukkonen & Moilanen (toim.) 2018. Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen.
- Siekkinen 2017. Koulutuksen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa.
Opettaja työnsä asiantuntijana
- Helin 2014. Opettajien ammatillisen kehittymisen jatkumo - yliopiston ja koulujen kumppanuus. Teknologian pedagoginen käyttö ja hyväksyminen: Opettajien digipedagoginen osaaminen.
- Leivo 2010. Aikuisena opettajaksi. Aikuisopiskelijan merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa.
- Kattilakoski 2018. Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa. Etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta.
- Majoinen 2019. Toimintakulttuuri, resurssit ja pedagogia.
- Mäki-Havulinna 2018. Opettajan merkitys tukea tarvitsevan oppilaan koulupäivässä.
- Rinne, Simola, Mäkinen-Streng, Silmäri-Salo & Varjo 2011. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana.
- Räisänen (toim.) 2013. Oppimisen arvioinnin kontekstit ja käytännöt.
- Sahlstedt 2015. Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu. Tapaustutkimus opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemyksistä.
- Vänttinen 2011. Oikeasti hyvä numero. Oppilaiden arvioinnin totuudet ja totuustuotanto.
- Yli-Paunula, Silfverberg & Kouki 2013. Opettaminen valinkauhassa.
Completion methods
Method 1
Description:
135 t opiskelijan omatoimista työskentelyä. Neljä teosta opintojakson kuvauksessa luetelluista (teoksista vähintään kahden tulee olla englanninkielisiä) siten, että tenttiin tulee teos/teoksia syventävien opintojen kolmelta aihealueelta. Suoritustapa tentti tai essee.
Evaluation criteria:
Esseet ja/tai tentit
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Independent study (1.25 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
8/30/2021–6/30/2022 Essay
x
Independent study (1.25 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
8/30/2021–6/30/2022 Essay
x
Independent study (1.25 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
8/30/2021–6/30/2022 Essay
x
Independent study (1.25 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish