CEAP6080 Thinking skills and experiencing the environment (6 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
- filosofiaa lapsille – ajattelutaitojen kehittäminen
- uskonto- ja katsomuskasvatus
- mediakasvatus
- luontoon ja ympäristöön orientoiva kasvatus
(opintojaksojen tarkemmat sisällöt kouluttaja esittelee opintojaksonsa alussa)
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- omaa perustiedot eettisen ja katsomuksellisen aineksen luonteesta ja pedagogisista periaatteista esi- ja alkuopetuksessa.
- osaa kehittää tiedollisia ja pedagogisia valmiuksia edistää median parissa työskentelyä, edistää suojaavaa tukea median käytössä ja osaa hyödyntää mediakulttuuria tukevia oppimisympäristöjä.
- osaa ohjata lasten filosofista dialogia
- omaa taidot ohjata kokemuksellisesti ja elämyksellisesti lasten ympäristötietoisuuden ja luontosuhteen kehittymistä.
Literature
- Tomperi, T & Juuso, H. (toim.) 2008. Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajatte-lun edistäminen koulussa. Tampere: Eurooppalaisen filosofian seura ry.
- Puolimatka, T. 2010. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat. Minuuden rakentamisen filosofia. Karisto. (soveltuvin osin)
- Iivonen, P. & Paulanto, V. 2018. Uudistuva uskonnon opetus. Kirjapaja. (soveltuvin osin)
- Merikivi, J., Myllyniemen, S. & Salasuo, J. 2016. Media hanskassa, lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2016 mediasta ja liikunnasta. https://issuu.com/tietoanuorista/docs/lasten_ja_nuorten_vapaa-aikatutkimus
- Lapset ja media, kasvattajan opas. https://kavi.fi/sites/default/files/documents/lapsetjamedia2014.pdf
- Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa 2008, Stakes ja opetusministeriön Mediamuffinsit-hanke.
- Viiri, J. 2005. Miten opetan fysiikkaa ja kemiaa alakoulussa. WSOY. (soveltuvin osin)
- Aho, L. ym. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. WS Book-well. (soveltuvin osin)
- Feasey, R. 2005. Creative Science. Achieving the WOW factor with 5-11 year olds. London: Davis Fulton Publishers. (soveltuvin osin)
- Fallkenberg, C. & Håkonsson, E. 2004. Storylinebook. Handbook för lärare. Hässelby. Runa. (soveltuvin osin)
Completion methods
Method 1
Description:
48 tuntia kontaktiopetusta ja 114 tuntia opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen joustavasti opintojakson kouluttajan ohjeistuksen mukaisesti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (1.5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
4/13–5/29/2022 Lectures
x
Participation in teaching (1.5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
9/1–11/12/2021 Lectures
5/9–6/30/2022 Lectures
x
Participation in teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
1/11–2/6/2022 Lectures
x
Participation in teaching (1 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish