CEAP6050 Basics of developmental psychology (6 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
- esi- ja alkuopetusikäisen kehitys ja oppiminen
- oppimisvalmiuksien ja työskentelytaitojen arviointi
- kehityksen ja oppimisen tukeminen
(opintojaksojen tarkemmat sisällöt kouluttaja esittelee opintojaksonsa alussa)
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät (mm. kognitiivinen, kielellinen, sosio-emotionaalinen, motorinen ja moraalinen kehitys)
- osaa hyödyntää kehitysteorioita kasvatuksen ja oppimisen tukemisessa
- ymmärtää motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- osaa arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä ja prosesseja.
Literature
- Crain, W. C. (2016). Theories of development: Concepts and applications (6th ed.). London: Routledge. (2011 painos käy myös)
- Linnilä, M-L. 2011. Kumpi on valmis – lapsi vai koulu. Mediapinta: Tampere.
- Aro & Närhi. 2003. Kummi 2. Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassa. Niilo Mäki Instituutti.
- Närhi, V. & Klenberg, L. (2010). ADHD – tutkimuksellinen mysteeri, käytännössä kaikille tuttu. NMI-Bulletin, 20(3), 29–38.—Teoreettinen yleiskatsaus ADHD:stä
Completion methods
Method 1
Description:
40 tuntia kontaktiopetusta ja 122 tuntia opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen joustavasti opintojakson kouluttajan ohjeistuksen mukaisesti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
9/1–9/30/2021 Lectures
x
Participation in teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
10/4–12/17/2021 Online teaching
x
Participation in teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish