ERIS317 Pedagogiset suuntaukset ja oppimisteoriat (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

ongelmalähtöinen ja tutkiva oppiminen, kriittinen pedagogiikka, narratiivinen oppiminen, (radikaali) konstruktivismi, kokemuksellinen oppiminen, dialoginen ohjaus, sosiodynaaminen ohjaus, draamakasvatus, tieteelliseen realismiin pohjautuvat opetusmallit, mahdollisesti verkkopedagogiikka osana saavutettavaa/osallistavaa opetusta ja ohjausta, opettajan ammattietiikka, erityispedagogiikka osana eettisesti, sosiaalisesti ja monikulttuurisesti kestävää kehitystä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet

  • tunnistaa erilaisten pedagogisten koulukuntien ajattelua, taustalla olevia oppimiskäsityksiä, eettisiä periaatteita ja teoreettisia lähtökohtia

  • suunnitella ja toteuttaa opetusta erilaisten pedagogisten suuntausten ja oppimisteorioiden pohjalta ja hyödyntää erilaisia esteettömiä ja kulttuurisensitiivisiä oppimisympäristöjä

  • arvioida eri pedagogisten suuntausten ja ympäristöjen fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia sekä kriittisesti pohtia pedagogisen toiminnan eettisiä mahdollisuuksia ja rajoja erilaisten oppisisältöjen opettamisessa

  • pohtia omia arvojaan ja oppimisnäkemyksiään sekä omaa opetusfilosofiaansa

Oppimateriaalit

Opintojaksoon sisältyvä artikkelimateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille (pääaineopiskelijat) ja kv-opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Lukupiiriraportti tai oppimistehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

lukupiiri tai itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus