TAIP1106 Arts and audiences (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
Taiteellisen toiminnat muodot, taiteen ja taidekasvatuksen suhde, taide toimintana ja taiteen toimintaympäristöt.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee taidetoiminnan tutkimuksen keskeiset teemat kansallisesti ja kansainvälisesti
- tuntee yleisötyön muotoja ja käytäntöjä
- ymmärtää taiteentutkimuksen yhteydet taidetoiminnan käytännön suunnitteluun ja toteutukseen
- tunnistaa yleisötyön käyttäjälähtöisiä tarpeita ja eettisiä vaatimuksia suhteessa kulttuuriseen moninaisuuteen
- tunnistaa taidealan ammattiosaamisen yleisötyön ja taidetoiminnan toteuttamisen näkökulmista.
Literature
- Teräs, Ulla & Teräsvirta, Eeva: Altistutaan asiakkaille! Museoiden johtamis- ja toimintamallit muutoksessa. Helsinki: Museovirasto 2013.
- Opetus- ja kulttuuriministeriö: Taiteen ja kulttuurin saavutettavuus. Loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:15. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osasto 2014.
- Anttila, Eeva: Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 40. Helsinki: Teatterikorkeakoulu 2011.
- Falk, John & Dierking, Lynn: The museum experience revisited. Walnut Creek, Calif. : Left Coast Press 2012.
- Lindhol, Arto (toim.): Ei-kävijästä osalliseksi – osallistuminen, osallistaminen ja osallisuus kulttuurialalla. Helsinki: Humanistinen ammattikorkeakoulu 2015.
- Sorjonen, Hilppa ja Sivonen, Outi 2015. Taide ja kulttuurilaitosten yleisötyön muodot. Cuporen verkkojulkaisuja 27.
- https://www.cupore.fi/images/tiedostot/taide-jakulttuurilaitostenyleisotyonmuodot17.4..pdf
Completion methods
These completion methods are for University of Jyväskylä degree students. Other options:
Method 1
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Select all marked parts
Method 2
Evaluation criteria:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Method 3
Evaluation criteria:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät / tentit
Teaching
9/9–10/21/2020 Lectures
x
Independent study (5 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
Esseesuorituksesta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Teaching
8/1/2020–7/31/2021 Essay
8/1/2021–7/31/2022 Essay
x
Exam (5 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
E-tentti.
Tenttiin luetaan:
- Anttila, Eeva: Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 40. Helsinki: Teatterikorkeakoulu 2011.
- Falk, John & Dierking, Lynn: The museum experience revisited. Walnut Creek, Calif. : Left Coast Press 2012.
- Sorjonen, Hilppa ja Sivonen, Outi 2015. Taide ja kulttuurilaitosten yleisötyön muodot. Cuporen verkkojulkaisuja 27.