RUOS113 Assessment of Swedish as Second Language (5 cr)
Description
Opiskelija perehtyy kurssilla kielitaidon arvioinnin ajankohtaiseen tutkimukseen ruotsin kielessä, kirjoitettujen ja suullisten tuotosten arviointiin eri arviointiasteikkojen avulla sekä palautteen antamiseen oppijan kielitaidosta sekä kielitaidon kehittämisestä. Kurssilla käsitellään myös oppijankielen ominaispiirteitä sekä arvioidaan erilaisten arviointivälineiden ja tehtävätyyppien käyttöä esimerkiksi opettajan työssä. Kurssilla harjoitetaan kirjallista ja suullista viestintätaitoa, palautteen antamista, tiedonhankintaa sekä ryhmätyötaitoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, ryhmätyöt, kurssitentti/oppimistehtävät.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kielitaidon arviointiin keskittyvää ajankohtaista tutkimusta erityisesti ruotsin kielessä
- pystyy määrittelemään kirjoitetun/puhutun tuotoksen tason annetun arviointiasteikon avulla
- osaa arvioida yleisimmin käytettyjen arviointivälineiden ja tehtävätyyppien toimivuutta esimerkiksi opettajan työn kannalta
- osaa tunnistaa oppijankielen ominaispiirteitä sekä
- osaa antaa palautetta siitä, mitä kirjoittaja/puhuja jo osaa ja mitä hän voisi jatkossa tehdä parantaakseen kielitaitoaan.
Additional information
Arviointiperusteet
Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien tehtävien sekä aktiivisen osallistumisen perusteella. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %).
Suositus ajoituksesta4.-5. vuosi
Description of prerequisites
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
- Prerequisite group 2
Recommended prerequisites
- Prerequisite group 1
- Prerequisite group 2
Study materials
Literature
- A. Flyman Mattsson & G. Håkansson. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier.
- A. Klapp. (2015). Bedömning, betyg och lärande. Lund: Studentlitteratur.
Completion methods
Method 1
Teaching (5 cr)
Kontaktiopetus, ryhmätyöt, kurssitentti/oppimistehtävät.
Opintojakson oppimisympäristön kautta jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus.
- A. Flyman Mattsson & G. Håkansson (2010) Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier.
- Klapp, A. (2015). Bedömning, betyg och lärande. Lund: Studentlitteratur.