RUOA2208 Theory and Practice of Second Language Learning (5 cr)
Description
Sisältö
Kurssilla perehdytään toisen ja vieraan kielen oppimiseen liittyvään tutkimukseen ja siihen liittyviin perustavanlaatuisiin teoreettisiin käsitteisiin sekä teorioihin. Kurssilla harjoitellaan lisäksi toisen kielen oppimiseen liittyvän teorian soveltamista käytäntöön ja harjoitellaan opetustaitoja ja opetusviestintää sekä reflektoidaan omaa toimintaa. Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia suullisia vuorovaikutustaitoja, esiintymistaitoa, tietoteknisiä taitoja, palautteen antamisen taitoa sekä sosiaalisia ja ryhmätyötaitoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, suulliset esitelmät ja harjoitukset ryhmässä, kouluvierailu, tentti/oppimistehtävät.
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- on tutustunut toisen kielen oppimiseen liittyvään tutkimukseen ja ymmärtää ja osaa selittää siihen liittyvät perustavanlaatuiset teoreettiset käsitteet
- osaa soveltaa oppimaansa teoriaa ja tietoja käytäntöön
- osaa kommunikoida sujuvasti ruotsiksi
- osaa aktivoida muita sekä yleisluontoisissa että ammattiin liittyvissä puhetilanteissa
- osaa ääntää ruotsia hyvin ja käyttää kieltä luontevasti sekä
- hallitsee opetusviestinnän perusteet.
Additional information
Arviointiperusteet
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %). Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien suullisten ja kirjallisten tehtävien sekä aktiivisen osallistumisen perusteella. Kurssisuoritus arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Suositus ajoituksesta
2. vuosi, ennen pedagogisten perusopintojen harjoittelujaksoa.
Description of prerequisites
RUOP201 Uttal och samtal sekä ruotsin kielen perusopinnot pääosin suoritettu.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Kurssin oppimisympäristön materiaali ja/tai opetuksen yhteydessä jaettu materiaali sekä kurssikirjallisuus
Literature
- U. Tornberg. (2005). Språkdidaktik (3. uppl.). Stockholm: Gleerup.
- N. Abrahamsson. (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.
- V. Blomström & C. Persson. (2014). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (5 cr)
Kontaktiopetus, suulliset esitelmät ja harjoitukset ryhmässä, kouluvierailu, tentti/oppimistehtävät
Kurssin oppimisympäristössä ja/tai opetuksen yhteydessä jaettu materiaali sekä kurssikirjallisuus.
- Tornberg, U. (2005). Språkdidaktik. (3. painos). Stockholm: Gleerup.
- Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.
- Blomström, V. & Persson, C. (2014). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang. Lund: Studentlitteratur. (valituin osin opettajan ohjeiden mukaan)