ODKA2310 Philosophy and Pedagogy of Drama Teaching (3 cr)
Description
• Draamaopettajan ammatillinen, pedagoginen ajattelu ja toiminta
• Oman oppimisen reflektointi
• Palaute ja arviointi ammatillisena vuorovaikutuksena
• Oma asiantuntijuus ja dialogisuus opiskelijoiden oppimisen tukena
Learning outcomes
Opintojaksot ODKA2310 ja ODKA2320 suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvata omaa ammatillisen identiteetin kasvuprosessia
• osaa kuvata omaa opetusfilosofiaansa ja sen perusteita
• hallitsee rakentavan palautteen ja arvioinnin perusteet taiteellisessa oppimisessa
• osaa reflektoida, analysoida ja perustella omaa pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa
draamaopettajana yhteiskunnan eri sektoreilla
Additional information
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Description of prerequisites
Draamakasvatuksen perusopinnot sekä erillinen haku ja valinta.
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Literature
- Anttila, E. (toim.) 2011. Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
- Anttila, P. 2006. Tutkiva toiminta ja Ilmaisu, Teos, Tekeminen. Hamina: Akatiimi Oy.
- Heikkinen, H. 2002. Draaman maailmat oppimisalueina. Draamakasvatuksen vakava leikillisyys. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
- Johnston, D. 2017. Theatre and phenomenology: Manual philosophy. London: Palgrave Macmillan Education.
- Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Naughton, C., Biesta, G. & Cole, D. R. (. R. (2017). Art, artists and pedagogy: Philosophy and the arts in education. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge.
- Ojanen, S. 2006. Ohjauksesta oivallukseen. Helsinki: Palmenia.
- Olkkonen, S. 2013. Äänenkäytön erityisyys pedagogiikan ja taiteellisen toiminnan haasteena. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
- Prendergast, M. & Saxton, J. 2017. Applied theatre: International case studies and challenges for practice Bristol: Intellect.
- Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.
- Purjo, T. 2014. Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta. Tampere: Tampere University Press.
- Schonmann, S. (ed.) 2011. Key Concepts in Theatre/Drama Education. Rotterdam: Sense Publishers.
- Venäläinen, P. 2019. Nykytaide oppimisen ympäristönä: Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
- Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.