MTEP1020 Music Psychology I (5 cr)
Description
Musiikin kehityspsykologia lapsuusvaiheessa. Musiikillisten aktiviteettien ja harrastusten merkitykset lapsen kasvussa ja kehityksessä. Musiikin kehityspsykologia suhteessa musiikkiterapiaan. Musiikki havaintopsykologisena ilmiönä. Musiikin ja tunteiden välinen yhteys. Musiikin vaikutukset.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
tunnistaa musiikin kehityspsykologisia ilmiöitä erityisesti leikki- ja kouluikäisten kehityksessä
kuvata musiikillisten aktiviteettien ja harrastusten merkityksiä kasvuun ja kehitykseen
hahmottaa musiikin kehityspsykologisia ilmiöitä suhteessa musiikkiterapian lähestymistapoihin ja tyypillisiin kohderyhmiin (esim. kehitykselliset viivästymät).
hahmottaa yleiskuvan musiikista havaintopsykologisena ilmiönä
kuvata musiikin ja tunteiden yhteyksiä
kuvata ja selittää musiikin tiedettyjä vaikutuksia.
Description of prerequisites
Johdatus musiikkiterapiaan (MTEP011) suositellaan edeltäväksi opintojaksoksi.
Study materials
Huotilainen, M. (2011). Aivotutkimus tunnistaa musiikin erityisen merkityksen ihmiselle. In L.-M. Lilja-Viherlampi (Ed.), Ihminen ja musiikki (pp. 35–52). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Huotilainen, M. (2019). Näin aivot oppivat. Keuruu: PS-kustannus.
Louhivuori, J. & Saarikallio, S. (toim.) 2010. Musiikkipsykologia. Jyväskylä: Atena. (luvut 1-6).
Saarikallio, S. (2009). Musiikki ja nuoren psykososiaalinen kehitys. Teoksessa J. Louhivuori; P. Paananen & L. Väkevä (toim.). Musiikkikasvatus: Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: Atena.
Schwartz, E. (2008). Music Therapy and Early Childhood: A Developmental Approach. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. Sivut 29-43.
Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja kalvosarjoja.