MTEA014 Models and Methods in Music Therapy (5 cr)
Description
Musiikkiterapia ja erilaiset kehitykselliset ja neurologiset häiriöt ja sairaudet. Kurssilla käsitellään lasten, nuorten ja aikuisten musiikkiterapiaa. Erityisnäkökulmana on kuntoutuksen ja terapian rajapinta. Kurssilla perehdytään aihepiirin tyypillisiin teoreettisiin ja menetelmälliseen lähtökohtiin ja periaatteisiin.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa kuvata musiikkiterapian malleja ja menetelmiä vammaiskuntoutuksen, neurologisen musiikkiterapian sekä lasten kuntoutuksen alueilla
osaa selittää taustateoreettisten lähtökohtien ja menetelmällisten ratkaisujen välisiä yhteyksiä
omaa perusvalmiudet oppimansa soveltamiseen kliinistä käytäntöä ajatellen (esim. kliininen koulutus).
Description of prerequisites
Study materials
Aldridge, D. (1996): Creative Music Therapy in the Treatment of Children with Developmental Delay. - The Arts in Psychotherapy 2, 3, 189-205.
Baker, F. & Tamplin, J. (2006). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation – A Clinician’s Manual. Jessica Kingsley Publishers.
Bruscia, K.E. (2014). Case Examples of Music Therapy for Alzheimer's Disease. Barcelona Publishers.
Haapsaari, I. (2014). Silta yli synkän virran – Musiikkiterapian mahdollisuudet aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa. Musiikkiterapia, 29 (1).
Hakomäki, H. (2007): Tarinasäveltämisen taito. PS-kustannus.
Lindahl-Jacobsen SL, Nygaard Pedersen I, Bonde LO, (eds.) (2019). A Comprehensive Guide to Music Therapy. Theory, Clinical Practice, Research and Training. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. 2nd edition. Luku 3: Selected Music Therapy Models and Interventions.
McDermott, O., Orrell, M. & Ridder, H.M. (2014), Aging & Mental Health, 706-716.
Meadows, A. (ed.) (2011). Developments in music therapy practice. Gilsum NH: Barcelona Publishers.
Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.