KUMS4025 Expertise in Cultural Sectors (5 cr)
Description
Completion methods
Taught course. Customised independent study.
Content
During the course, students collate the elements they need for a career path following study at KUMU and create the tools for job-seeking and the transition to employment. The course consists of three parts: creating a CV with support, creating a skills portfolio and practising applying for jobs at a careers fair held in collaboration with alumni.
Assessment criteria
Participation in teaching and events, as well as written and oral assignments. Customised independent study.
Learning outcomes
After completing the course, the student will:
- have produced a career plan, which includes a CV, portfolio and job application
- understand the requirements and challenges of work
- learn job search skills
- participate in the careers fair.
Study materials
Literature
- Jakonen, Mikko (2017). Asiantuntijuus digiajalla. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70151
- Jakonen, Mikko. 2017. Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Helsinki: Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunta.
- Isopahkala-Bouret, Ulpukka. 2008: ”Asiantuntijuus kokemuksena.” Aikuiskasvatus 28(2): 84─92.
- Tynjälä, Päivi. 2004: ”Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa.” Kasvatus 35(2): 174─190.
- Pyykkönen, M., Kumpulainen, K. & Vierimaa, S. 2019: Työn muutoksen haasteet kulttuurialan korkeakoulutuksen työelämäpedagogiikalle. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 4/2019, 45─61.
- https://ls24.fi/artikkelit/asiantuntijuuden-valo-ja-varjo
- https://www.kokemusasiantuntijat.fi/kansallinen-tyoryhma/
- https://www.jylkkari.fi/2015/02/missa-ovat-todelliset-asiantuntijat/
Completion methods
Method 1
Method 2
Participation in teaching (5 cr)
Teaching
9/28/2020–5/23/2021 Lectures
Independent study (5 cr)
Itsenäisessä työskentelyssä kirjoitetaan essee tai tehdään räätälöity suoritus (sovitaan vastuuopettajan kanssa). Esseetä varten luetaan:
Jakonen, Mikko (2017). Asiantuntijuus digiajalla. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70151
Jakonen, Mikko. 2017. Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Helsinki: Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunta.
Isopahkala-Bouret, Ulpukka. 2008: ”Asiantuntijuus kokemuksena.” Aikuiskasvatus 28(2): 84─92.
Tynjälä, Päivi. 2004: ”Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa.” Kasvatus 35(2): 174─190.
Pyykkönen, M., Kumpulainen, K. & Vierimaa, S. 2019: Työn muutoksen haasteet kulttuurialan korkeakoulutuksen työelämäpedagogiikalle. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 4/2019, 45─61.
https://ls24.fi/artikkelit/asiantuntijuuden-valo-ja-varjo
https://www.kokemusasiantuntijat.fi/kansallinen-tyoryhma/
https://www.jylkkari.fi/2015/02/missa-ovat-todelliset-asiantuntijat/