KOGS405 Laadulliset tutkimusmenetelmät (3 cr)
Description
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat (ontologia ja epistemologia), paradigmat, yleisimmät metodit, eettiset näkökohdat sekä tutkimuksen laatu ja luotettavuus.
Suoritustavat
Luennoille osallistuminen, luentoihin ja materiaaleihin perustuvien etätehtävien (yksilö- ja ryhmätöiden) tekeminen. Luennoilla keskusteluun osallistuminen.
Arviointiperusteet
Opiskelijan tulee olla läsnä luennoilla ja lukea annettu materiaali sekä suorittaa etätehtävät ja ryhmätyöt. Kurssin arvioimiseksi etätehtävät ja ryhmätyöt raportoidaan kirjallisesti ja arviointi perustuu niiden sisältöön. Arvioinnin kriteereistä keskustellaan kurssin aikana.
Learning outcomes
Laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman ymmärtäminen ja soveltaminen etätehtävien kautta tutkimukseen (paradigmat, menetelmät, aineiston hankinta ja analyysi).
Study materials
Luentokalvot, etätehtävien ja ryhmätöiden toimeksiannot ja tutkimusartikkelit. Esimerkkejä käytettävistä artikkeleista:
Anney, V. N. (2014). Ensuring the quality of the findings of qualitative research: Looking at trustworthiness criteria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 5(2), 272-281.
Brinkmann, S. & Kvale, S. (2005) Confronting the Ethics of Qualitative Research. Journal of Constructivist Psychology, 18:2, 157-181. DOI: 10.1080/10720530590914789
Gubrium, J.F. & Holstein, J.A. (2002). Auspices in interviewing. In J.F. Gubrium & J.A. Holstein (Eds.) Handbook of interview research: Context and Method. Thousand Oaks: SAGE, 331-333.
Levitt, H. et al. (2018). Journal Article Reporting Standards for Qualitative Primary, Qualitative Meta-Analytic, and Mixed Methods Research in Psychology: The APA Publications and Communications Board Task Force Report. American Psychologist, Vol. 73, No. 1, 26–46. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000151