KAIA1022 Philosophy of Education and the Philosophical Foundations of Research (5 cr)
Description
Kasvatusfilosofia, käyttäytymistieteiden tieteenfilosofian peruslähtökohdat, konstruktivismi - realismi erottelu ontologian, tietoteorian, hermeneutiikan sekä oppimisen ja opetuksen teorian näkökulmista.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hahmottaa oppimista erilaisista filosofisista näkökulmista
• soveltaa filosofisia käsitteitä oppimisen ilmiöiden kriittiseen arviointiin
• tiedostaa käyttäytymistieteellisen tutkimuksen perustavat tieteenfilosofiset lähtökohdat
Description of prerequisites
kasvatustieteen perusopinnot
Study materials
1. WULF, C, 2003. Educational Science: Hermeneutics, Empirical Research, Critical Theory. Münster: Waxmann Verkosta luettavissa: http://www.ewi-psy.fu-berlin.de/einrichtungen/arbeitsbereiche/antewi/media/buecher_European_Studies/Educational_Science/Educational_Science.pdf
2. NODDINGS, N. 2011. Philosophy of education. Boulder: Westview Press.
3. PUOLIMATKA, T. 2002. Opetuksen teoria konstruktivismista realismiin. Helsinki: Tammi.