EDFM1052 Music Education for Toddlers and Preschoolers (5 cr)
Description
- varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat ja - menetelmät
- leikki – ja esiopetusikäisen lapsen yleinen/ musiikillinen kehitys ja tavoitteellinen musiikkikasvatus
- lapsen osallisuus, lapsilähtöisyys, vuorovaikutuksellisuus
Learning outcomes
- Opiskelija on perehtynyt varhaisiän musiikkikasvatuksen lähtökohtiin ja erityisesti keskittynyt leikki- ja esiopetusikäisen lapsen yleiseen sekä musiikilliseen kehitykseen.
- Hänellä on valmiudet soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja (laulu, soitto, liike, tanssi, kuuntelu sekä taideaineiden integraatio) ja -menetelmiä suunnitellessaan ja toteuttaessaan elämyksellistä musiikkitoimintaa erilaisille ryhmille.
- Hän ymmärtää lapsen osallisuuden, lapsilähtöisyyden, musiikinopetuksen vuorovaikutuksellisuuden ja erilaisten kohtaamisten merkityksen musiikkikasvatuksen kentällä.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista musiikkikasvatustoimintaa Taiteen perusopetuksen varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
- Opiskelijalla on valmiudet itsensä arvioimiseen ja kehittämiseen opetustyössä.
Additional information
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) järjestämä opintojakso. Yhteyshenkilö: Leena Pantsu (JAMK)
Description of prerequisites
Opiskelijan valintaperusteina pitkäaikainen musiikkiharrastuneisuus; hyvä laulutaito ja mielellään yhden säestysinstrumentin perustason soittotaidot.
Study materials
DELIÉGE, I. & SLOBODA, J. 1996. Musical Beginnings.Origins and development of Musical Competence. Oxford University Press Inc. New York.
LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I.(toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa - käsikirja. Classicus Oy.
LOUHIVUORI, J., PAANANEN, P. & VÄKEVÄ, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Suomen Musiikkikasvatusseura FISME r.y. Ykkös-Offset Oy. Vaasa.
LOUHIVUORI, J. & SAARIKALLIO, S. 2010. Musiikkipsykologia. Ateena kustannus Oy.
McPHERSON, G.E. 2007. The child as musician. A handbook of musical development. Oxford University Press.
RUOKONEN, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.