EDFM1051 Music Education of Under Three Year Old (5 cr)
Description
- varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat ja - menetelmät
- alle kolmevuotiaan lapsen yleinen/ musiikillinen kehitys ja tavoitteellinen musiikkikasvatus
- odotusajan musiikkikasvatuksen perusteet
Learning outcomes
- Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja (laulu, soitto, liike, tanssi, kuuntelu sekä taideaineiden integraatio) ja -menetelmiä suunnitellessaan ja toteuttaessaan elämyksellistä musiikkitoimintaa odottavien äitien sekä pienten lasten ja vanhempien ryhmissä.
- Opiskelija on perehtynyt alle 3-vuotiaan lapsen yleiseen ja musiikilliseen kehitykseen sekä musiikkikasvatuksen lähtökohtiin.
- Hän ymmärtää lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden varhaisiän musiikinopetuksessa.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista musiikkikasvatustoimintaa Taiteen perusopetuksen varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
- Hänellä on valmiudet itsensä arvioimiseen ja kehittämiseen opetustyössä.
Additional information
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) järjestämä opintojakso. Yhteyshenkilö: Leena Pantsu (JAMK)
Description of prerequisites
Opiskelijalla tulee olla taustalla pitkäaikainen musiikkiharrastuneisuus; hyvä laulutaito ja mielellään yhden säestysinstrumentin perustason soittotaidot.
Study materials
KARILA, K. & LIPPONEN, L.(toim.) 2014. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino.
KARPPINEN, S., PUURULA, A. ja RUOKONEN, I. (toim.) 2007. Elämysten alkupolulla. Helsinki: Finn Lectura.ym.
LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I.(toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Classicus Oy.
LOUHIVUORI, J., PAANANEN, P. & VÄKEVÄ, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Suomen Musiikkikasvatusseura FISME r.y. Ykkös-Offset Oy. Vaasa.
DELIÉGE, I. & SLOBODA, J. 1996. Musical Beginnings. origins and development of Musical Competence. Oxford University Press Inc. New York.
GORDON,E.2003. A Music Learning Theory for Newborn and Young Children. GIA Publications, Inc. Chicago.
McPHERSON, G.E. 2007. The child as musician. A handbook of musical development. Oxford University Press.