CKSS4050 Advanced Pedagogical Literature (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Description

  • opettaja kasvun ja oppimisen ohjaajana
  • opettaja työnsä asiantuntijana
  • koulu ja opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajina

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
  • omaa monipuolistuneen näkemyksen opettajuudesta sekä opettajan erilaisista asiantuntijarooleista
  • hahmottaa aiempaa syvemmin koulun roolin yhteiskunnallisena instituutiona ja vaikuttajana.

Additional information

Opiskelija suorittaa neljä teosta oppimateriaaliksi luetelluista (teoksista vähintään kahden tulee olla englanninkielisiä) siten, että tenttiin tulee teos/teoksia syventävien opintojen kolmelta aihealueelta.

Study materials

Opettaja kasvun ja oppimisen ohjaajana
  • Aunio ym. (toim.) 2010. Piaget is dead, Vygotsky is still alive, or? An honory book for professors Airi and Jarkko Hautamäki.
  • Clandinin & Husu (toim.) 2017. International Handbook of Research in Teacher Education.
  • Gray & MacBlain 2015. Learning Theories in Childhood.
  • Järvelä (toim.) 2011. Social and emotional aspects of learning.
  • Kontturi 2016. Oppimisen itsesäätelyn ilmeneminen ja kehittymisen tukeminen alakoulun oppimiskontekstissa.
  • Majoinen, 2019. Toimintakulttuuri, resurssit ja pedagogia.
  • Mikola 2011. Pedagogista rajankäyntiä koulussa. Inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset.
  • Mäki-Havulinna, J. 2018. Opettajan merkitys tukea tarvitsevan oppilaan koulupäivässä.
  • Peterson & Hittie 2010. Inclusive teaching.
  • Salmela-Aro (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen.
  • Virtanen 2013. Opettajan emotionaalinen kompetenssi. Tutkimus luokanopettajien ja luokanopettajiksi opiskelevien tunneälytaidoista ja niiden tärkeydestä.


Koulu ja opettaja yhteiskunnallisina vaikuttajina
  • Aro 2014. Koulutusinflaatio. Koulutusekspansio ja koulutuksen arvo Suomessa 1970–2008. 
  • Biesta 2011. Learning Democracy in School and Society. Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship.
  • Kettunen & Simola (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle.
  • Kivirauma, Jauhiainen, Seppänen & Kaunisto (toim.) 2012. Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys.
  • Kuronen 2010. Peruskoulusta elämänkouluun. Ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen.
  • Kärkkäinen 2017. Learning, teaching and integration of adult migrants in Finland.
  • Lasonen & Ursin (toim.) 2011. Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia.
  • Saukkonen & Moilanen (toim.) 2018. Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen.
  • Siekkinen 2017. Koulutuksen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa.


Opettaja työnsä asiantuntijana
  • Helin 2014. Opettajien ammatillisen kehittymisen jatkumo - yliopiston ja koulujen kumppanuus. Teknologian pedagoginen käyttö ja hyväksyminen: Opettajien digipedagoginen osaaminen.
  • Leivo 2010. Aikuisena opettajaksi. Aikuisopiskelijan merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa.
  • Kattilakoski 2018. Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa. Etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta.
  • Majoinen 2019. Toimintakulttuuri, resurssit ja pedagogia.
  • Mäki-Havulinna 2018. Opettajan merkitys tukea tarvitsevan oppilaan koulupäivässä.
  • Rinne, Simola, Mäkinen-Streng, Silmäri-Salo & Varjo 2011. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana.
  • Räisänen (toim.) 2013. Oppimisen arvioinnin kontekstit ja käytännöt.
  • Sahlstedt 2015. Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu. Tapaustutkimus opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemyksistä.
  • Vänttinen 2011. Oikeasti hyvä numero. Oppilaiden arvioinnin totuudet ja totuustuotanto.
  • Yli-Paunula, Silfverberg & Kouki 2013. Opettaminen valinkauhassa.

Completion methods

Method 1

Description:
135 t opiskelijan omatoimista työskentelyä. Neljä teosta opintojakson kuvauksessa luetelluista (teoksista vähintään kahden tulee olla englanninkielisiä) siten, että tenttiin tulee teos/teoksia syventävien opintojen kolmelta aihealueelta. Suoritustapa tentti tai essee.
Evaluation criteria:
Esseet ja/tai tentit
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (1.25 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (1.25 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (1.25 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (1.25 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching