Bachelor's Degree in Chemistry
Degree title:
Bachelor of Science
Degree program type:
Bachelor's Degree
Credits:
180 cr
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Chemistry, Faculty of Mathematics and Science
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Kemia on tieteenala, jossa selvitetään aineiden rakenteita ja ominaisuuksia kokeellisesti ja teoreettisesti. Kemistin koulutuksessa opitaan ymmärtämään molekyylien maailmaa sekä tutkimaan ja kehittämään sitä ihmisen hyvinvoinnin ja elinympäristön parantamiseksi. Opintoihin kuuluu luentoja, harjoituksia ja laboratoriotyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä. Kemistin koulutuksessa saadaan välineet ymmärtää kemian ilmiöiden perusteita ja opitaan kokeellisia työmenetelmiä, tiedonhankintaa, yhteistyötaitoja ja tulosten raportointia. Ensin opiskellaan perusteet kaikista kemian aloista luonnontieteiden kandidaatin tutkintoa varten, ja saadaan edellytykset alan kehityksen seuraamiseen, sekä valmiudet tieteellisen ajatteluun ja työtapoihin. Luonnontieteiden kandidaatin tutkinto antaa valmiudet jatkaa maisteriopintoihin.
Kemian kandidaatinohjelman nanotieteiden opintosuunnassa opiskelija saa poikkitieteellisen ja laaja-alaisen pohjan kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä. Opinnot koostuvat kemian opinnoista sekä fysiikan ja biotieteiden räätälöidyistä valinnaisista opintokokonaisuuksista. Kandidaatin tutkielman (KEMA260) ja tutkimusprojektin (KEMA250) aiheet liittyvät nanotieteen aihepiireihin. Opintosuunta tarjoaa edellytykset jatkaa opintoja Nanotieteiden maisteriohjelmassa.
Kemian opettajan ammattitaito muodostuu keskeisesti kemian sisältötiedon osaamisesta. Kemian aineenopettajan opintosuunnan opinnoissa kemian sisältöopinnot ovat tärkeässä asemassa. Opintoihin sisältyy kemian opettajuuteen johdatteleva kurssi. Kandidaatintutkielma tehdään kemian opetukseen liittyvästä aiheesta.
Kemian kandidaatinohjelman nanotieteiden opintosuunnassa opiskelija saa poikkitieteellisen ja laaja-alaisen pohjan kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä. Opinnot koostuvat kemian opinnoista sekä fysiikan ja biotieteiden räätälöidyistä valinnaisista opintokokonaisuuksista. Kandidaatin tutkielman (KEMA260) ja tutkimusprojektin (KEMA250) aiheet liittyvät nanotieteen aihepiireihin. Opintosuunta tarjoaa edellytykset jatkaa opintoja Nanotieteiden maisteriohjelmassa.
Kemian opettajan ammattitaito muodostuu keskeisesti kemian sisältötiedon osaamisesta. Kemian aineenopettajan opintosuunnan opinnoissa kemian sisältöopinnot ovat tärkeässä asemassa. Opintoihin sisältyy kemian opettajuuteen johdatteleva kurssi. Kandidaatintutkielma tehdään kemian opetukseen liittyvästä aiheesta.
Learning outcomes
Kemian laitokselta valmistuvan luonnontieteiden kandidaatin osaamistavoitteet:
Tieteelliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tuntee kemian peruskäsitteet ja perusteoriat ja omaa valmiudet syventää osaamistaan kemian maisteriopinnoissa.
Taidot: Kandidaatti osaa hankkia tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Hän pystyy omaksumaan uutta tietoa ja jäsentämään sitä. Hän pystyy yksinkertaiseen raportointiin.
Asenteet: Kandidaatti on kiinnostunut kemian eri aloista ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Ammatilliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tietää kemistinä tai opettajana toimimiseen liittyvät ammatilliset haasteet ja kykenee yksinkertaisissa tapauksissa selittämään esimerkiksi saadun kemiallisen analyysituloksen vaikutuksen aineen rakenteeseen tai kemiallisen prosessin kulkuun. Hän on tietoinen kemiallisten yhdisteiden mahdollisesta myrkyllisyydestä sekä terveydellisistä haitoista.
Taidot: Kandidaatti ymmärtää kemiaan liittyviä tekstejä ja keskustelua ja pystyy arvioimaan kemian alalla tapahtuvaa kehitystä. Hän hallitsee perusanalyysimenetelmät ja osaa sekä soveltaa niitä käytäntöön että tulkita analyysituloksia. Lisäksi hän hallitsee matemaattiset ja tietotekniset apuvälineet.
Asenteet: Kandidaatti pystyy hankkimaan uutta tietoa kemian alaan liittyvissä kysymyksissä ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Sosiaaliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatilla on käsitys siitä, miten kemian teollisuus liittyy yhteiskuntaan ja kemianteollisuuden tuotteet yksilön arkipäivään.
Taidot: Kandidaatti kykenee seuraamaan asiantuntijaryhmien toimintaa ja viestimään ryhmässä esiin tulleita asioita muille. Hän kykenee ryhmätyöskentelyyn sekä raportoimaan tutkimustuloksia suullisesti ja kirjallisesti.
Asenteet: Kandidaatti on yhteistyökykyinen ja halukas soveltamaan oppimaansa yhteisössä.
Eettiset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti on tietoinen kemian alaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja ongelmista.
Taidot: Kandidaatti pystyy arvioimaan kemiallisen toiminnan vaikutuksia eettisestä näkökulmasta. Hän noudattaa tutkimuksessa hyvän tieteellisen etiikan periaatteita.
Asenteet: Kandidaatti ymmärtää kemian alaan liittyvien päätösten vaikutuksia eettisestä näkökulmasta.
Yleisten kandidaatin osaamistavoitteiden lisäksi nanotieteiden koulutusohjelmasta valmistunut opiskelija
• Tuntee peruskäsitteet ja teoriat kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä ja omaa valmiudet syventää poikkitieteellistä osaamistaan maisterivaiheessa.
• Tuntee nanotieteiden peruskäsitteitä.
• Hallitsee nanotieteiden tavallisimpia analyysimenetelmiä ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisten nanotieteen ongelmien ratkaisuun ja analysointiin.
• Ymmärtää poikkitieteellisiä tieteellisiä tekstejä ja pystyy arvioimaan nanotieteiden kehitystä ja hankimaan uutta tietoa poikkitieteellisten ongelmien ratkaisuun.
Tieteelliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tuntee kemian peruskäsitteet ja perusteoriat ja omaa valmiudet syventää osaamistaan kemian maisteriopinnoissa.
Taidot: Kandidaatti osaa hankkia tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Hän pystyy omaksumaan uutta tietoa ja jäsentämään sitä. Hän pystyy yksinkertaiseen raportointiin.
Asenteet: Kandidaatti on kiinnostunut kemian eri aloista ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Ammatilliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tietää kemistinä tai opettajana toimimiseen liittyvät ammatilliset haasteet ja kykenee yksinkertaisissa tapauksissa selittämään esimerkiksi saadun kemiallisen analyysituloksen vaikutuksen aineen rakenteeseen tai kemiallisen prosessin kulkuun. Hän on tietoinen kemiallisten yhdisteiden mahdollisesta myrkyllisyydestä sekä terveydellisistä haitoista.
Taidot: Kandidaatti ymmärtää kemiaan liittyviä tekstejä ja keskustelua ja pystyy arvioimaan kemian alalla tapahtuvaa kehitystä. Hän hallitsee perusanalyysimenetelmät ja osaa sekä soveltaa niitä käytäntöön että tulkita analyysituloksia. Lisäksi hän hallitsee matemaattiset ja tietotekniset apuvälineet.
Asenteet: Kandidaatti pystyy hankkimaan uutta tietoa kemian alaan liittyvissä kysymyksissä ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Sosiaaliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatilla on käsitys siitä, miten kemian teollisuus liittyy yhteiskuntaan ja kemianteollisuuden tuotteet yksilön arkipäivään.
Taidot: Kandidaatti kykenee seuraamaan asiantuntijaryhmien toimintaa ja viestimään ryhmässä esiin tulleita asioita muille. Hän kykenee ryhmätyöskentelyyn sekä raportoimaan tutkimustuloksia suullisesti ja kirjallisesti.
Asenteet: Kandidaatti on yhteistyökykyinen ja halukas soveltamaan oppimaansa yhteisössä.
Eettiset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti on tietoinen kemian alaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja ongelmista.
Taidot: Kandidaatti pystyy arvioimaan kemiallisen toiminnan vaikutuksia eettisestä näkökulmasta. Hän noudattaa tutkimuksessa hyvän tieteellisen etiikan periaatteita.
Asenteet: Kandidaatti ymmärtää kemian alaan liittyvien päätösten vaikutuksia eettisestä näkökulmasta.
Yleisten kandidaatin osaamistavoitteiden lisäksi nanotieteiden koulutusohjelmasta valmistunut opiskelija
• Tuntee peruskäsitteet ja teoriat kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä ja omaa valmiudet syventää poikkitieteellistä osaamistaan maisterivaiheessa.
• Tuntee nanotieteiden peruskäsitteitä.
• Hallitsee nanotieteiden tavallisimpia analyysimenetelmiä ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisten nanotieteen ongelmien ratkaisuun ja analysointiin.
• Ymmärtää poikkitieteellisiä tieteellisiä tekstejä ja pystyy arvioimaan nanotieteiden kehitystä ja hankimaan uutta tietoa poikkitieteellisten ongelmien ratkaisuun.
Structure
Select all (166+ cr)
Kemian kandidaattiohjelman opintosuunnat
Select 1 pcs. (139+ cr)- Detailed description
Specialisation in Subject Teacher Education
0+ crKEMKA_OPEOSSelect all (139+ cr)Other common studies
Select all (77+ cr)- Detailed description
Basic studies in Education
25 crKTKPERSelect all (25 cr)Valinnainen opintojakso, valitaan tutkinto-ohjelman mukaan
Select 1 pcs. (5 cr / 20 cr)
Mathematical studies
Select all (15+ cr)Other mathematical studies
Select min. 6 cr- Any course unit
- Any study module
Optional studies
Select min. 25 cr- Any study module
- Any course unit
Vapaasti valittavat opinnot
Select min. 0 crVapaasti valittavat opintojaksot
Select min. 0 cr- Any course unit
Vapaasti valittavat opintokokonaisuudet
Select min. 0 cr- Any study module
- Detailed description
Specialisation in Chemistry
0+ crKEMKA_KEMOSSelect all (139+ cr)Other common studies
Select all (77+ cr)Mathematical studies
Select all (15+ cr)Other mathematical studies
Select min. 6 cr- Any course unit
- Any study module
Optional studies
Select min. 50 cr- Any course unit
- Any study module
Elective studies
Select min. 0 crVapaasti valittavat opintojaksot
Select min. 0 cr- Any course unit
Vapaasti valittavat opintokokonaisuudet
Select min. 0 cr- Any study module
- Detailed description
Specialisation in Nanoscience
0+ crKEMKA_NANOSSelect all (153+ cr)- Detailed description
Intermediate Studies in Chemistry for Nanoscientists
70–76 crKEMAINNANSelect all (70–76 cr) Other common studies
Select all (72–73 cr)- Detailed description
Basic Studies in Physics for Nanoscientists
25–26 crFYSPERENASelect all (25–26 cr)
Elective studies
Select min. 11 crVapaasti valittavat opintojaksot
Select min. 0 cr- Any course unit
Vapaasti valittavat opintokokonaisuudet
Select min. 0 cr- Any study module