VAAM1250 Collaboration with Families and Multiprofessional Partners (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
kasvatusyhteistyö, perhe, vanhemmuus ja perheen arki, monialainen yhteistyö käsitteenä ja varhaiskasvatuksen käytäntöinä, sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, dialogisuus, lasten ja perheiden palvelujärjestelmät
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee vanhempien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita ja toimintatapoja
- tiedostaa perhemuotojen moninaisuuden
- ymmärtää perheen merkityksen kasvatusyhteistyössä
- saa valmiuksia kohdata erilaisia vanhempia ja toteuttaa kasvatusyhteistyötä
- ymmärtää lapsen ja perheen osallisuuden merkityksen varhaiskasvatuksen suunnittelun prosesseissa, erityisesti lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kohdentuen
- hallitsee monialaisen yhteistyön perusteita
- on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön
- tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät
- kykenee tukemaan perheitä erilaisissa haastavissa tilanteissa
- tiedostaa oman asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia erilaisissa monialaisissa verkostoissa yhdessä muiden asiantuntijoiden sekä lasten ja perheiden kanssa
- tuntee vanhempien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita ja toimintatapoja
- tiedostaa perhemuotojen moninaisuuden
- ymmärtää perheen merkityksen kasvatusyhteistyössä
- saa valmiuksia kohdata erilaisia vanhempia ja toteuttaa kasvatusyhteistyötä
- ymmärtää lapsen ja perheen osallisuuden merkityksen varhaiskasvatuksen suunnittelun prosesseissa, erityisesti lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kohdentuen
- hallitsee monialaisen yhteistyön perusteita
- on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön
- tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät
- kykenee tukemaan perheitä erilaisissa haastavissa tilanteissa
- tiedostaa oman asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia erilaisissa monialaisissa verkostoissa yhdessä muiden asiantuntijoiden sekä lasten ja perheiden kanssa
Study materials
ALASUUTARI, M. 2010. Suunniteltu lapsuus. Keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta päivähoidossa. Tampere: Vastapaino.
SEIKKULA, J. & ARNKIL, T.E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
PÄRNÄ, K. 2012. Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet. Sosiaalitieteiden laitos, sosiologia. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, osa 341. Turun yliopisto. Soveltuvin osin.
Artikkeleita ja kirjallisuutta sopimuksen mukaan.
SEIKKULA, J. & ARNKIL, T.E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
PÄRNÄ, K. 2012. Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet. Sosiaalitieteiden laitos, sosiologia. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, osa 341. Turun yliopisto. Soveltuvin osin.
Artikkeleita ja kirjallisuutta sopimuksen mukaan.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish