VAAM1240 Supporting Child’s Development and Learning (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

oppimisvalmius, havainnointi, arviointi ja tuki, lapsen tuen tarpeen arviointi, yksilöllisen tuen muodot ja keinot, tukea tarvitsevan lapsen siirtyminen kouluun, arviointi ja tuki huomioiden erilaiset kulttuuritaustat lapsiryhmässä, kolmiportaisen tuen käytännön toteutus

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää lasten kehityksen ja oppimisen haasteita sekä tukemisen lähtökohtia
- tuntee yksilöllisen kehityksen ja oppimisen sekä oppimisvalmiuksien arvioinnin ja niihin liittyvän tukemisen keinoja, välineitä ja prosessia
- tuntee yksilöllistetyn opetuksen järjestämistä koskevaa suunnittelua ja nivelvaihetta esiopetuksesta kouluun

Study materials

KOVANEN, P. 2003. Varsu -Varhaisen oppimaan ohjaamisen suunnitelma. Johdanto. Jyväskylä: PS-kustannus.
BRICKER, D. & PRETTI-FRONTCZSAK, K. 2004. Varsu 3 -Varhaisen oppimaan ohjaamisen suunnitelma. Arviointimenetelmä 3-6–vuotiaille. Jyväskylä: PS-kustannus.
BRICKER, D. & WADDELL, M. 2004. Varsu 4 -Varhaisen oppimaan ohjaamisen suunnitelma. Opetussuunnitelma 3-6–vuotiaille. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opiskelija valikoi seuraavista teoksista oppimistehtävään soveltuvat sisällöt:
LINNILÄ, M-L. 2006. Kouluvalmiudesta koulun valmiuteen: poikkeuksellinen koulunaloitus koulumenestyksen, viranomaislausuntojen ja perheen kokemusten valossa. Jyväskylä studies in education psychology and social research, 294.
KEROLA, K. (toim.) 2001. Struktuuria opetukseen: selkeys ja rakenteet oppimisen edistäjinä. Jyväskylä: PS-kustannus.
MÄÄTTÄ, P. & RANTALA, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoituksia ratkomassa. 2. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
PIHLAJA, P. & VIITALA, R. 2004. Erityiskasvatus varhaislapsuudessa. Helsinki: WSOY.
FRANCK, K. (2014). Constructions of Children In-Between Normality and Deviance in Norwegian Day-care Centres. PhD dissertation Trondheim: NTNU 2014.
Artikkeleita ja väitöskirjoja sopimuksen mukaan.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching