VAAM1220 Pedagogy II (6 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
esiopetuksen historia, lainsäädäntö ja asiakirjat, esiopetusikäisten leikin ja oppimisen ohjaaminen, esiopetuksen oppimisympäristön järjestäminen, tavoitteet, suunnittelu ja arviointi esiopetuksessa, opetussuunnitelmaprosessi, oppilashuolto ja kolmiportainen tuki, siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen, alkuopetuksen keskeiset tavoitteet, sisällöt ja arviointi, lasten osallisuuteen perustuva pedagogiikka
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja lapsiryhmäharjoittelu, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat
- ymmärtää esiopetusikäisen lapsen oppimisen ja opettamisen erityispiirteet sekä lapsen osallisuuden merkityksen
- osaa ohjata esiopetusikäisen lapsen oppimisprosessia (havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi) opetussuunnitelmaan pohjautuen
- ymmärtää opetussuunnitelmaprosessin
- osaa tarkastella varhaiskasvatusta sekä esi- ja alkuopetusta pedagogisena jatkumona
- ymmärtää lastentarhanopettajan roolin kolmiportaisen tuen ja oppilashuollon järjestämisessä
- tuntee esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat
- ymmärtää esiopetusikäisen lapsen oppimisen ja opettamisen erityispiirteet sekä lapsen osallisuuden merkityksen
- osaa ohjata esiopetusikäisen lapsen oppimisprosessia (havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi) opetussuunnitelmaan pohjautuen
- ymmärtää opetussuunnitelmaprosessin
- osaa tarkastella varhaiskasvatusta sekä esi- ja alkuopetusta pedagogisena jatkumona
- ymmärtää lastentarhanopettajan roolin kolmiportaisen tuen ja oppilashuollon järjestämisessä
Description of prerequisites
Pedagogiikka I
Study materials
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Opetushallitus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Helsinki: Opetushallitus. (1. ja 2. luokkia koskevat sivut)
FABIAN, H. & DUNLOP, A.W. (toim.) 2007. Informing transitions in the early years. London: Open University Press. (luvut 1-3, 5, 8 ja 10.)
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Helsinki: Opetushallitus. (1. ja 2. luokkia koskevat sivut)
FABIAN, H. & DUNLOP, A.W. (toim.) 2007. Informing transitions in the early years. London: Open University Press. (luvut 1-3, 5, 8 ja 10.)
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (6 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Teaching
9/4/2019–1/30/2020 Small group teaching
x
Exam (6 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish