VAAM1210 Pedagogy I (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat, varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat, päivähoidon aloittaminen, lapsen varhaiskasvatussuunnitelma, perushoito ja päivärytmi, pienen lapsen kehitys ja kehitystä tukeva vuorovaikutus, pienen lapsen leikki ja leikin ohjaaminen, pienryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja lapsiryhmäharjoittelu, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet sekä varhaiskasvatuksessa käytettävät toimintatavat ja pedagogiset periaatteet
- syventää lapsituntemusta ja kykenee tarkastelemaan oppimis- ja vuorovaikutus- ja perushoidon tilanteita lapsen näkökulmasta
- syventää tietämystään leikin merkityksestä lasten keskinäisenä toimintana sekä lapsen kehityksessä, vertaissuhteiden rakentumisessa ja oppimisessa
- ymmärtää perushoidon ja päivärytmin pedagogisen merkityksen
- osaa havainnoida lasta monipuolisesti käyttäen eri havainnointitekniikoita
- osaa suunnitella toimintaa pienryhmille, ohjata lasten leikkiä ja käyttää leikkiä pedagogisena menetelmänä soveltaen lapsilähtöisen pedagogiikan periaatteita
- kykenee arvioimaan suunniteltua ja toteutettua toimintaa ja käyttää arviointia oman ammatillisen kasvun välineenä sekä soveltamaan opittuja asioita uudessa tilanteessa
- tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet sekä varhaiskasvatuksessa käytettävät toimintatavat ja pedagogiset periaatteet
- syventää lapsituntemusta ja kykenee tarkastelemaan oppimis- ja vuorovaikutus- ja perushoidon tilanteita lapsen näkökulmasta
- syventää tietämystään leikin merkityksestä lasten keskinäisenä toimintana sekä lapsen kehityksessä, vertaissuhteiden rakentumisessa ja oppimisessa
- ymmärtää perushoidon ja päivärytmin pedagogisen merkityksen
- osaa havainnoida lasta monipuolisesti käyttäen eri havainnointitekniikoita
- osaa suunnitella toimintaa pienryhmille, ohjata lasten leikkiä ja käyttää leikkiä pedagogisena menetelmänä soveltaen lapsilähtöisen pedagogiikan periaatteita
- kykenee arvioimaan suunniteltua ja toteutettua toimintaa ja käyttää arviointia oman ammatillisen kasvun välineenä sekä soveltamaan opittuja asioita uudessa tilanteessa
Study materials
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino. (soveltuvin osin)
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Helsinki: Opetushallitus.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino. (soveltuvin osin)
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Helsinki: Opetushallitus.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish