TTIA1101 Personalized Teacherhood and Teacher Practicing in Health Sciences I (8 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Asiantuntijuus ja ammatillinen osaaminen
Aikuisen oppimisen erityispiirteet
Vuorovaikutus ja pedagoginen suhde
Opettajan eettisyys
Omat lähtökohdat ja tavoitteet opettajaksi kehittymisessä
HOPS
Portfoliotyöskentelyn aloitus
Harjoittelun suunnittelu ja tavoitteiden asettelu
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opiskelijaohjaus
Virtuaaliset ja sosiaalisen median oppimisympäristöt
Oppimateriaalin tuottaminen

Suoritustavat

Luennot 6 tuntia
Ohjattu opettajantyön harjoittelu ammattikorkeakouluissa tai muissa oppilaitoksissa
Muiden pitämien opetustuntien seuranta ja arviointi
Yksilö- ja ryhmäohjaus
Pienryhmätyöskentely 32 tuntia (oppimisryhmät, yhteistoiminnalliset työtavat, vertaistyöskentely)
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät ja oppimispäiväkirjat

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin sekä opetusharjoittelun, oppimistehtävien ja oppimispäiväkirjojen hyväksytty suorittaminen

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa opettajan asiantuntijuuden ja ammatillisen osaamisen keskeiset osa-alueet ja eettiset perusteet
• tunnistaa aikuisen oppimisen erityispiirteitä ja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimisessa
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan opettajuuden näkökulmasta sekä suunnitella opintonsa ja opetusharjoittelunsa kehittymistarpeiden mukaan
• tunnistaa erilaisia terveysalan opettajan työtehtävämahdollisuuksia ja alan asiantuntijoita työllistäviä organisaatioita julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
• osaa suunnitella omaa opetusta soveltaen ja perustellen erilaisia andragogisia ratkaisuja opetukseensa
• osaa tuottaa oppimista tukevaa materiaalia
• osaa arvioida opettajan työn, koulutusorganisaation ja oppimisympäristön haasteita ja etsiä niihin oppimista edistäviä ratkaisuja
• osaa kriittisesti arvioida kirjallisuuden avulla oman opettajuutensa kehittymisen vaihetta suhteessa harjoittelusta saamiinsa kokemuksiin ja pohtia omia kehittymistarpeitaan

Additional information

Syys- ja kevätlukukausi

Study materials

Schön, D.A. 1987. Educating the Reflective Practitioner. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass. (355 s.)
Collin, K., Paloniemi, S., Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. (toim.) 2010. Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. Helsinki: WSOYpro. (253 s.)
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY. Oppimateriaalit. (347 s.)
Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja. Helsinki: Funtor Oy. (439 s.)
Knowles, M.S., Holton, E.F. & Swanson, R.A. 2012. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. 7. painos. London: Routledge. (389 s.)
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (8 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching