TIEA311 Introduction to Computer Graphics (5 cr)
Description
Sisältö
Kaksi- ja kolmiulotteisten kappaleiden muodon, sijainnin, orientaation ja materiaalin mallintaminen grafiikkasovelluksia varten matemaattisesti ja tietokoneohjelmassa. Virtuaalisen maailman kuvaaminen primitiivikappaleiden hierarkkisena mallina (näkymägraafi). Homogeeniset koordinaatit ja geometriamuunnokset. Projektiokuvan ja peräkkäisistä kuvista muodostuvan animaation muodostaminen simuloidun kameran näkökulmasta perspektiivi- ja yhdensuuntaisprojektiolla. Värin aistiminen ja kuvaaminen RGB-kolmikkona rasterinäytöissä. Yksinkertaiset valaistus- ja heijastusmallit, säteenheiton ja -seurannan alkeet. Säteen ja pinnan/kolmion/pallon leikkauskohtien määrittäminen. Alustava johdanto grafiikkarajapintoihin, laitteisiin ja tiedostomuotoihin. Suomen- ja englanninkielinen sanasto grafiikka-aihepiiristä. Käsitteellinen perusymmärrys ja mekaaninen laskenta matriiseilla ja vektoreilla.
Suoritustavat
Ohjelmointiharjoitukset ja tentti.
Arviointiperusteet
Kurssin arvosana perustuu kurssin aikana tehdyissä ohjelmointitehtävissä saavutettuun tasoon (toteutettujen ominaisuuksien määrä ja laatu). Tentillä vain varmistetaan, että käsitteellinen ymmärrys ja matemaattiset (mekaaniset) laskutaidot on saavutettu. Leikkuripistemäärän ylittyminen vaaditaan kurssin läpäisemiseksi, mutta muuten tenttipisteet eivät vaikuta ohjelmointitehtävistä muodostuvaan arvosanaan. Vastuuopettaja voi määritellä mahdollisuuksia lisäpisteisiin luentokurssin aikana tapahtuvan ylimääräisen osallistumisen kautta, esim. aktiivisesta avunannosta vertaistukikanavilla, aihepiirin soveltamisesta harrastusprojekteihin tmv.