TERS006 Theories of Change and Application Models of Health Education and Health Promotion (6 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Mallin ja teorian käsitteet ja niiden merkitykset käytännön työlle
Mallien ja teorioiden historiaa
Yksilö-, ryhmä- ja yhteisötason mallit
Interventiomallit

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (20 tuntia)
Itsenäinen opiskelu

Arviointiperusteet

Kirjallinen tehtävä 100 %

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa nimetä ja kuvata terveyskäyttäytymisen muutosta selittäviä teorioita ja malleja
• osaa soveltaa valitsemiaan malleja ja teorioita terveyden edistämisen käytännön esimerkeissä
• osaa kriittisesti arvioida mallien ja teorioiden sovellusmahdollisuuksia erilaisissa interventioissa

Additional information

Syyslukukausi

Description of prerequisites

KTEA010 Suunnittelu ja arviointi terveystieteissä

Study materials

Michie, S., West, R., Campbell, R., Brow, J. & Gainforth, H. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Silverback Publising. (494 s.)
Bartholomew Eldredge, L.K., Markham, C.M.,Ruiter, R.A.C., Fernández, M.E., Kok. G. & Parcel, G.S. 2016. Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. 4. korjattu painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2011 tai 2006 käyvät). John Wiley & Sons. (704 s.) ISBN-13: 978-1119035497
ISBN-10: 111903549X
Nutbeam, D., Harris, E. & Wise, M. 2010. Theory in a nutshell. A practical guide to health promotion theories. 3. painos (myös aikaisemmat painokset käyvät). Sydney: McGraw-Hill. (81 s.)
Teorioita ja malleja käsittelevät Internet -sivut

Literature

  • Glanz, K., Rimer, B.K. & Viswanath, K. 2015. Health behavior: Theory, research and practice. 5. painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2008, 2002 tai 1997 käyvät). San Francisco, CA: Jossey-Bass. (512 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching