TAIP1103 The Artworld and Forms of Artistic Practice (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Taiteellisen toiminnat muodot, taiteen ja taidekasvatuksen suhde, taide toimintana ja taiteen toimintaympäristöt.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, lukupiiri tai itsenäinen työskentely (esim. tentti tai essee).
Avoin yliopisto: kontaktiopetus, verkkotyöskentely, oppimistehtävä, tentti tai näiden yhdistelmä (suoritustavat tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa).
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan kurssitoteutuman yhteydessä.
Avoin yliopisto: Aktiivinen osallistuminen. Oppimistehtävä tai tenttisuoritus.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hahmottaa taiteen opettamisen ja taiteellisen toiminnan muotoja suhteessa niiden historialliseen ja kulttuuriseen kontekstiin,
• ymmärtää taidekasvatuksen yhteydet taiteeseen,
• tunnistaa taiteen kulttuurisesti, sosiaalisesti ja poliittisesti merkityksellisenä ja muuttuvana toimintana ja
• osaa tarkastella taiteen toimintaympäristöjä sekä tekijöiden ja kokijoiden näkökulmia taiteeseen.
• hahmottaa taiteen opettamisen ja taiteellisen toiminnan muotoja suhteessa niiden historialliseen ja kulttuuriseen kontekstiin,
• ymmärtää taidekasvatuksen yhteydet taiteeseen,
• tunnistaa taiteen kulttuurisesti, sosiaalisesti ja poliittisesti merkityksellisenä ja muuttuvana toimintana ja
• osaa tarkastella taiteen toimintaympäristöjä sekä tekijöiden ja kokijoiden näkökulmia taiteeseen.
Additional information
Kirjallisuudeksi valitaan Efland ja Eisner sekä yksi näistä: Anttila (toim.), Bamford tai Kantonen.
Literature
- Bamford, Anne (2006). The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. Münster: Waxmann.; ISBN: 3830916175
- Eisner, Elliot W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven: Yale University Press.; ISBN: 9780300133578
- Efland, Arthur D. (1990). A history of art education: Intellectual and social currents in teaching the visual arts. New York: Teachers College Press.; ISBN: 0-8077-2977-9
- Kantonen, Lea (2005). Teltta: Kohtaamisia nuorten taidetyöpajoissa. Helsinki: Like: Taideteollinen korkeakoulu.; ISBN: 952-471-575-9
- Anttila, Eeva (2011). Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.; ISBN: 978-952-9765-63-8
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
8/1/2019–7/31/2020 Essay
9/11–11/15/2019 Seminar
x
Exam (5 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish