SOSS3101 Theories of Civil Society (5 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Social Sciences and Philosophy
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Jakso perehdyttää kansalaisyhteiskunnan teorioiden kokonaisuuteen sekä niiden kehityksen päälinjoihin.
Suoritustavat
1) Luennot: Kansalaisyhteiskunnan teoriat
Luentojen yhteydessä suoritetaan teos (Ehrenberg: Civil Society) esseenä, kirjallisuuskuulustelussa tai lukupiirissä.
2) Kirjallisuuskuulustelu: Ellei luentoja järjestetä, suoritetaan lisäksi toinen kahdesta teoksesta (Fligstein & McAdam (2012): A Theory of Fields TAI Hirst (1997): From Statism to Pluralism) esseenä, kirjallisuuskuulustelussa tai lukupiirissä.
Arviointiperusteet
Luento ja/tai kirjallinen työ
Learning outcomes
Opiskelija hallitsee kansalaisyhteiskunnan käsitehistorian päävaiheet ja klassikot sekä kansalaisyhteiskunnan kehityksen keskeiset teoriat. Hänellä on jäsentynyt näkemys kansalaisyhteiskunnan merkityksestä yhteiskunnassa ja käsitteen nykyisistä käyttötavoista. Kurssin suoritettuaan opiskelija kykenee arvioimaan ja soveltamaan teorioita.
Literature
- Ehrenberg (1999): Civil Society. The Critical History of an Idea. New York University Press.
- 2) Kirjallisuuskuulustelu-vaihtoehtossa suoritetaan edellä mainitun kirjan lisäksi toinen seuraavista teoksista:
- 1.) Luentojen yhteydessä suoritettava teos:
- Hirst (1997): From Statism to Pluralism. Democracy, Civil Society And Global Politics. UCL Press.
- Fligstein & McAdam (2012): A Theory of Fields. Oxford University Press. TAI:
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Kurssi edellyttää aktiivista osallistumista. Arviointi perustuu aktiivisuuteen tapaamiskerroilla, itsenäisiin analyysitehtäviin ja kurssin lopputehtävään.
Language:
Finnish
Study methods:
Luennot sekä erilaiset kirjalliset tehtävät. Kurssi toteutetaan käänteisen opetuksen menetelmällä ja siinä hyödynnetään myös Moodlea oppimisympäristönä. Tavoitteena on, että luokkahuoneessa on aikaa opettajan ja opiskelijoiden sekä opiskelijoiden keskinäiselle vuorovaikutukselle ja oppimisen yhteisöllisyydelle. Kurssilla opiskelijat tutustuvat uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla.