PSYS153 Work and Organization Psychology III B (5 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Psychology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Opintojakso sisältää kirjallisuutta esimerkiksi seuraavilta työ- ja organisaatiopsykologian aihealueilta: voimavarakeskeinen työpsykologia ja työhyvinvoinnin edistäminen; jaksamisen ongelmat työelämässä (mm. työstressi, uupumus, palautuminen); henkilöarviointi ja/tai organisaatioiden kehittäminen työelämässä; työn ja perheen yhteensovittaminen; monitieteinen näkökulma työhön; työelämän muutokset ja epävakaistuminen.
Suoritustavat
Kirjatentti tai essee. Kirjatentissä opiskelija valitsee tentittävät teokset itsenäisesti alla olevasta kirjallisuusluettelosta. Esseen laajuudesta ja sen kirjallisuudesta tulee sopia tentaattorin kanssa erikseen.
Arviointiperusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen suorituksen (tentti/essee) perusteella asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen).
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee työ- ja organisaatiopsykologian alan teoriaa ja tutkimusta ja on syventynyt johonkin työpsykologian, organisaatiopsykologian tai henkilöstön kehittämisen psykologian osa-alueeseen, jonka tietoa osaa soveltaa myös käytännössä.
Study materials
Kirjatenttiin valitaan seuraavasta kirjallisuudesta n.650 sivua.
- BAKKER, A. (2013). Advances in positive organizational psychology. Bingley: Emerald. (n. 340 s.)
- BURKE, R. J. & COOPER, C. L. (2013). The fulfilling workplace: The organization’s role in achieving individual and organizational health. Routledge. (n. 310 s.)
- CAWSEY, T. F., DESZCA, G. & INGOLS, C. (2016). Organizational change: An action-oriented toolkit (2. painos). Sage. (n. 470 s.)
- CUTLER, A. (2014). Leadership psychology. How the best leaders inspire their people? Kogan Page. (n. 260 s.)
- DE VOS, A. & VAN DER HEIJDEN, B. (2015). Handbook of research on sustainable careers. Edward Elgar. (n. 450 s.)
- JEX, S. & BRITT, T. (2014). Organizational psychology. A scientist-practioner approach (3. painos). Wiley. (n. 560 s.)
- KRAIGER, K., PASSMORE, J., REBELO DOS SANTOS, N. & MALVEZZI, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development and performance. Wiley Blackwell. (n. 550 s.)
- LEITER, M., BAKKER, A. & MASLACH, C. (2014). Burnout at work: A psychological perspec-tive. Psychology Press. (n. 160 s.)
- MAJOR, D. & BURKE, R. J. (2013). Handbook of work-life integration among professionals. Challenges and opportunities. Edward Elgar. (n. 380 s.)
- WEINBERG, A., SUTHERLAND, V. & COOPER, C. (2010). Organizational stress management: A strategic approach. Palgrave Macmillan. (n. 310 s.)
- WILTON, N. (2013). An introduction to human resource management (2. painos). Sage. (n. 480 s.)
- BAKKER, A. (2013). Advances in positive organizational psychology. Bingley: Emerald. (n. 340 s.)
- BURKE, R. J. & COOPER, C. L. (2013). The fulfilling workplace: The organization’s role in achieving individual and organizational health. Routledge. (n. 310 s.)
- CAWSEY, T. F., DESZCA, G. & INGOLS, C. (2016). Organizational change: An action-oriented toolkit (2. painos). Sage. (n. 470 s.)
- CUTLER, A. (2014). Leadership psychology. How the best leaders inspire their people? Kogan Page. (n. 260 s.)
- DE VOS, A. & VAN DER HEIJDEN, B. (2015). Handbook of research on sustainable careers. Edward Elgar. (n. 450 s.)
- JEX, S. & BRITT, T. (2014). Organizational psychology. A scientist-practioner approach (3. painos). Wiley. (n. 560 s.)
- KRAIGER, K., PASSMORE, J., REBELO DOS SANTOS, N. & MALVEZZI, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development and performance. Wiley Blackwell. (n. 550 s.)
- LEITER, M., BAKKER, A. & MASLACH, C. (2014). Burnout at work: A psychological perspec-tive. Psychology Press. (n. 160 s.)
- MAJOR, D. & BURKE, R. J. (2013). Handbook of work-life integration among professionals. Challenges and opportunities. Edward Elgar. (n. 380 s.)
- WEINBERG, A., SUTHERLAND, V. & COOPER, C. (2010). Organizational stress management: A strategic approach. Palgrave Macmillan. (n. 310 s.)
- WILTON, N. (2013). An introduction to human resource management (2. painos). Sage. (n. 480 s.)
Literature
- CAWSEY, T. F., DESZCA, G. & INGOLS, C. (2016). Organizational change: An action-oriented toolkit (2. painos). Sage. (n. 470 s.)
- BAKKER, A. (2013). Advances in positive organizational psychology. Bingley: Emerald. (n. 340 s.)
- JEX, S. & BRITT, T. (2014). Organizational psychology. A scientist-practioner approach (3. painos). Wiley. (n. 560 s.)
- WILTON, N. (2013). An introduction to human resource management (2. painos). Sage. (n. 480 s.)
- LEITER, M., BAKKER, A. & MASLACH, C. (2014). Burnout at work: A psychological perspec-tive. Psychology Press. (n. 160 s.)
- BURKE, R. J. & COOPER, C. L. (2013). The fulfilling workplace: The organization’s role in achieving individual and organizational health. Routledge. (n. 310 s.)
- CUTLER, A. (2014). Leadership psychology. How the best leaders inspire their people? Kogan Page. (n. 260 s.)
- MAJOR, D. & BURKE, R. J. (2013). Handbook of work-life integration among professionals. Challenges and opportunities. Edward Elgar. (n. 380 s.)
- WEINBERG, A., SUTHERLAND, V. & COOPER, C. (2010). Organizational stress management: A strategic approach. Palgrave Macmillan. (n. 310 s.)
- DE VOS, A. & VAN DER HEIJDEN, B. (2015). Handbook of research on sustainable careers. Edward Elgar. (n. 450 s.)
- KRAIGER, K., PASSMORE, J., REBELO DOS SANTOS, N. & MALVEZZI, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development and performance. Wiley Blackwell. (n. 550 s.)
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish