ODKA2180 Theatre in Education (TIE) (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

• Genretietoinen draaman soveltaminen ja ohjaaminen
• Prosessidraama, työpajateatteri (TIE), foorumiteatteri, tarinateatteri

Suoritustavat

Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.

Arviointiperusteet

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.

Learning outcomes

Opintojaksot ODKA2170 ja ODKA2180 suoritettuaan opiskelija
• hallitsee prosessidraaman ohjaamisen roolissa (opettaja roolissa -strategia) ja ilman roolia
• ymmärtää draamakasvatuksen genrejen erilaiset tavoitteet ja sovellusmahdollisuudet
• osaa soveltaa ja arvioida draamakasvatuksen genrejä draamaopetuksessaan

Description of prerequisites

Draamakasvatuksen perusopinnot.

Study materials

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Literature

  • Blatner, A. & Wiener, D. J. 2007. Interactive and improvisational drama. Varieties of applied theatre and performance. New York: iUniverse.; ISBN: 0-595-41750-7 978-0-595-41750-6
  • Heikkinen, H. & Viirret T.-L. (toim.) 2003. Draaman teillä – tutkimus TIE-projektista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4463-6
  • Rowe, N. 2007. Playing the Other. Dramatizing Personal Narratives in Playback Theatre. London: Jessica Kingsley.; ISBN: 978-1-84310-421-6 1-84310-421-0
  • Bowell. P. & Heap, B. 2017. Putting Process Drama into Action: The Dynamics of Practice. London: Routledge.; ISBN: 978-1138858466
  • Boal. A. 1993. Theatre of Oppressed. London: Pluto Press.; ISBN: 0-86104-080-5
  • Neelands, J. & Goode, T. 2017. Ryhtiä draamaan. Helsinki: Draamatyö.; ISBN: 978-952-68707-3-1
  • Games for actors and non-actors. London : Routledge; ISBN: 0-415-06154-7 0-415-06155-5
  • Taylor, P. 2003. The drama classroom: Action, reflection, transformation. London: Routledge Falmer.; ISBN: 0203209176
  • Jackson, T. 2013. Learning through theatre. The changing face of theatre in education. London: Routledge.; ISBN: 978-0-415-53070-5 978-0-415-53071-2
  • Mermikides, A. & Smart, J. 2010. (eds.). Devising in Process. Basingstoke: Palgrave Macmillan.; ISBN: 9780230573666
  • Viirret, T. L. & Airaksinen, R. 2017. (toim.) Suomalaisia prosessidraamoja. Helsinki: Draamatyö.; ISBN: 978-952-68707-2-4
  • Taylor, P. 2003. The drama classroom: Action, reflection, transformation. London: Routledge Falmer.; ISBN: 978-952-5158-33-5

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching