ODKA2180 Theatre in Education (TIE) (3 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
• Genretietoinen draaman soveltaminen ja ohjaaminen
• Prosessidraama, työpajateatteri (TIE), foorumiteatteri, tarinateatteri
Suoritustavat
Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.
Arviointiperusteet
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.
Learning outcomes
Opintojaksot ODKA2170 ja ODKA2180 suoritettuaan opiskelija
• hallitsee prosessidraaman ohjaamisen roolissa (opettaja roolissa -strategia) ja ilman roolia
• ymmärtää draamakasvatuksen genrejen erilaiset tavoitteet ja sovellusmahdollisuudet
• osaa soveltaa ja arvioida draamakasvatuksen genrejä draamaopetuksessaan
• hallitsee prosessidraaman ohjaamisen roolissa (opettaja roolissa -strategia) ja ilman roolia
• ymmärtää draamakasvatuksen genrejen erilaiset tavoitteet ja sovellusmahdollisuudet
• osaa soveltaa ja arvioida draamakasvatuksen genrejä draamaopetuksessaan
Description of prerequisites
Draamakasvatuksen perusopinnot.
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Literature
- Blatner, A. & Wiener, D. J. 2007. Interactive and improvisational drama. Varieties of applied theatre and performance. New York: iUniverse.; ISBN: 0-595-41750-7 978-0-595-41750-6
- Heikkinen, H. & Viirret T.-L. (toim.) 2003. Draaman teillä – tutkimus TIE-projektista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4463-6
- Rowe, N. 2007. Playing the Other. Dramatizing Personal Narratives in Playback Theatre. London: Jessica Kingsley.; ISBN: 978-1-84310-421-6 1-84310-421-0
- Bowell. P. & Heap, B. 2017. Putting Process Drama into Action: The Dynamics of Practice. London: Routledge.; ISBN: 978-1138858466
- Boal. A. 1993. Theatre of Oppressed. London: Pluto Press.; ISBN: 0-86104-080-5
- Neelands, J. & Goode, T. 2017. Ryhtiä draamaan. Helsinki: Draamatyö.; ISBN: 978-952-68707-3-1
- Games for actors and non-actors. London : Routledge; ISBN: 0-415-06154-7 0-415-06155-5
- Taylor, P. 2003. The drama classroom: Action, reflection, transformation. London: Routledge Falmer.; ISBN: 0203209176
- Jackson, T. 2013. Learning through theatre. The changing face of theatre in education. London: Routledge.; ISBN: 978-0-415-53070-5 978-0-415-53071-2
- Mermikides, A. & Smart, J. 2010. (eds.). Devising in Process. Basingstoke: Palgrave Macmillan.; ISBN: 9780230573666
- Viirret, T. L. & Airaksinen, R. 2017. (toim.) Suomalaisia prosessidraamoja. Helsinki: Draamatyö.; ISBN: 978-952-68707-2-4
- Taylor, P. 2003. The drama classroom: Action, reflection, transformation. London: Routledge Falmer.; ISBN: 978-952-5158-33-5
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (3 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish