MSLP030 Museums and the Public (6 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Opintojakson aikana tarkastellaan museota arkkitehtuurina, näyttelypaikkana, oppimisen ympäristönä ja mediana. Tarkastellaan museopedagogiikkaa ja näyttelysuunnittelua ohjaavia keskeisiä näkökulmia kuten oppimiskäsityksiä ja näyttelyviestinnän tavoitteita. Opintojaksolla perehdytään myös näyttelysuunnittelun käytännön prosesseihin, museotyön etiikkaan sekä museon erilaisiin tapoihin näkyä ja olla osa yhteisöään.

Suoritustavat

Yliopiston varsinaiset opiskelijat: kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen työ, museopedagogiikkaan liittyvä projektityö sekä analyysitehtävä. Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös tentti tai kirjallinen työ, museopedagogiikkaan liittyvä projektityö sekä analyysitehtävä.
Avoimen yliopiston opiskelijat: itsenäinen verkko-opiskelu ja tentti tai kirjallinen työ, museopedagogiikkaan liittyvä projektityö sekä analyysitehtävä. Avoimen yliopiston opiskelijat voivat osallistua kontaktiopetuksena suoritettavalle kurssille.

Arviointiperusteet

Yliopiston varsinaiset opiskelijat: kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla 80% osallistuminen, tenttisuoritus tai kirjallinen työ, projektityö sekä analyysitehtävä. Itsenäisenä verkko-opiskeluna tenttisuoritus tai kirjallinen työ, projektityö sekä analyysitehtävä.
Avoimen yliopiston opiskelijat: tenttisuoritus tai kirjallinen työ, projektityö sekä analyysitehtävä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee museorakennuksen historialliset kehityslinjat ja nykymuseoiden rakennuksille asettamat vaatimukset sekä oman toimintansa että museon saavutettavuuden näkökulmasta,
- osaa kuvata näyttelyprosessin eri vaiheineen,
- tuntee näyttelytekniikan ja -teknologian mahdollisuuksia ja kustannusvaikutuksia,
- osaa analysoida ja arvioida museorakennusten ja -näyttelyratkaisujen piirteitä ja tarkoituksenmukaisuutta,
- tuntee museopedagogisen toiminnan teoreettisia lähtökohtia ja päämääriä sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön ja
- on tietoinen museon toimintaa ohjaavista etiikkaan ja kulttuuriseen vastuuseen perustuvista tekijöistä.

Literature

  • Näkökulmia museoihin ja museologiaan -kirjasta (toim. Janne Vilkuna. Jyväskylä: Ethnos-toimite 2000) seuraavat artikkelit:<br />- Lehtonen, Jaakko, Museo myytävänä: Lähtökohtia ja strategioita museopalveluiden markkinointiin (s. 93–104);<br />- Voutilainen, Heli-Maija, Museon näyttelykieli perinteen ja oman aikansa ilmentäjänä – kulttuurihistorialliset perusnäyttelyt Jyväskylässä 1900-luvun alusta 1990-luvulle (s. 105–121);<br />- Palviainen, Ritva, Museopedagogiikka muuttuvassa maailmassa (s. 122–129);<br />- Hänninen, Kirsi, Minkälainen on monipuolinen museokäynti? (s. 130–137);<br />- Vilkuna, Janne, Vainajat museoeettisenä kysymyksenä (s. 138–146);<br />- Pennanen, Jukka, Etnisyyden funktio Inarin saamelaismuseossa (s. 147–152).; ISBN: 951-96345-3-3
  • Lisäksi valitaan joko <br />Ahoniemi, Anu & Perähuhta, Minna 1999: . Suomen Unesco-toimikunnan julkaisuja 0357-1106 no. 77. TAI<br />Kulttuuriomaisuuden uhat ja suojelu. Työryhmän esitys Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen toimeenpanosta Suomessa ja osana kansainvälistä kriisinhallintaa. Opetusministeriön julkaisuja 2007:8. Verkkojulkaisuna osoitteessa www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2007/liitteet/opm8.pdf?lang=fi; ISBN: 952-442-244-1 / 978-952-485-326-2
  • Museologia tänään -kirjasta (toim. Pauliina Kinanen. Helsinki: Suomen museoliitto 2007) seuraavat artikkelit:<br />- Rönkkö, Marja-Liisa, Museon idea ja historia (s. 70–92);<br />- Kallio, Kalle, Museon yhteiskunnalliset tavoitteet (s. 105–131);<br />- Kinanen, Pauliina, Icomin eettiset ohjeet (s. 132–134);<br />- Rönkkö, Marja-Liisa, Museo mediana (s. 246–278);<br />- Kaitavuori, Kaija, Museo ja yleisö (s. 279–294);<br />- Malmisalo-Lensu, Anne-Maija & Mäkinen, Minna, Museo oppimisen paikkana (s. 295–318);<br />- Haapalainen, Riikka, Museo verkossa (s. 319–338);<br />- Kaitavuori, Kaija, Näyttelyprosessi ja Expowiki (s. 339–341).; ISBN: 978-951-9426-34-1
  • Suomen museohistoria -kirjasta (toim. Susanna Pettersson & Pauliina Kinanen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010) seuraavat artikkelit:<br />- Levanto, Marjatta, Suomen museoiden yleisöt (s. 94–112);<br />- Lamminen, Marjut, Suomen kansallismuseo kansan sivistäjänä (s. 110–112);<br />- Hatakka, Mari, Museo muistojen paikkana (s. 113–125);<br />- Liukkonen, Eija, Museoyleisöjen tutkimus (s. 125–126);<br />- Rönkkö, Marja-Liisa, Museorakennukset ja näyttämisen taide (s. 229–261);<br />- Rönkkö, Marja-Liisa, Vaihtuvat näyttelyt (s. 262–265).; ISBN: 978-952-222-172-8

Completion methods

Method 1

Select all marked parts

Method 2

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.

Teaching

x

Exam (6 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching