LPET1003 Basic Dance and Movement Therapy (2 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Tanssi- ja liiketerapian keskeisin käsitteistö, teoreettiset viitekehykset ja sovellusalueet.
Mielikuvat, symbolit, kehoaistit ja -muistot oman kehohistorian hahmottamisessa.
Liikkeellisen itsetuntemuksen ja kehotietoisuuden syventäminen sekä liikekielen rikastaminen luovan liikkeen ja muiden tanssiterapian menetelmien avulla.
Suoritustavat
Luennot 6 tuntia
Harjoitukset 14 tuntia
Itsenäinen osuus koostuu kokemuspäiväkirjasta ja kurssin aikana annettujen tehtävien tekemisestä.
Arviointiperusteet
Kurssiin kuuluvien tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tanssi- ja liiketerapian peruskäsitteet
- osaa kuvata keskeisimmät tanssi- ja liiketerapian teoreettiset periaatteet ja sovellusalueet
- osaa arvioida omaa kehohistoriaansa sekä mielen ja liikkeen välisiä yhteyksiä
- osaa keskustella reflektoiden liikekokemuksistaan ja niiden merkityksestä keholliselle itsetuntemukselle
- osaa määritellä tanssi- ja liiketerapian peruskäsitteet
- osaa kuvata keskeisimmät tanssi- ja liiketerapian teoreettiset periaatteet ja sovellusalueet
- osaa arvioida omaa kehohistoriaansa sekä mielen ja liikkeen välisiä yhteyksiä
- osaa keskustella reflektoiden liikekokemuksistaan ja niiden merkityksestä keholliselle itsetuntemukselle
Study materials
Hanna, J. L. (2006). Dancing for health. Conquering and preventing stress. New York: Altamira Press. (256 s.)
Meekums, B. 2002. Dance movement therapy. A creative psychotherapeutic approach. London: Sage (130 s)
Payne, H. 2006. Dance movement therapy: theory and practice. 2.
painos. London: Tavistock/Routledge (262 s.)
Ylönen, M. 2004. Luova ja terapeuttinen liike lasten kehityksen tukena. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston liikuntakasvatuksen laitos (71 s.)
empathy enhancement. The Arts in Psychotherapy 38, 178– 184 (8 s.).
Popa, M. R. & Best, P. A. 2010. Making sense of touch
in dance movement therapy: A trainee's perspective.
Body, Movement and Dance in Psychotherapy 5(1), 31-44, DOI: 10.1080/17432970903545941 (14 s.).
Seoane, K. J. 2016. Parenting the self with self-applied touch: A dance/movement therapy approach to self-regulation. American Journal of Dance Therapy 38, 21–40. DOI 10.1007/s10465-016-9207-3. (20 s.)
Meekums, B. 2002. Dance movement therapy. A creative psychotherapeutic approach. London: Sage (130 s)
Payne, H. 2006. Dance movement therapy: theory and practice. 2.
painos. London: Tavistock/Routledge (262 s.)
Ylönen, M. 2004. Luova ja terapeuttinen liike lasten kehityksen tukena. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston liikuntakasvatuksen laitos (71 s.)
empathy enhancement. The Arts in Psychotherapy 38, 178– 184 (8 s.).
Popa, M. R. & Best, P. A. 2010. Making sense of touch
in dance movement therapy: A trainee's perspective.
Body, Movement and Dance in Psychotherapy 5(1), 31-44, DOI: 10.1080/17432970903545941 (14 s.).
Seoane, K. J. 2016. Parenting the self with self-applied touch: A dance/movement therapy approach to self-regulation. American Journal of Dance Therapy 38, 21–40. DOI 10.1007/s10465-016-9207-3. (20 s.)
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish