KUMP1004 Introduction to Doing Research (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of History and Ethnology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään tutkimusprosessin kulkua ja prosessin eri vaiheiden suhdetta
kokonaisuuteen. Lisäksi tutustutaan kulttuurintutkimuksessa käytettäviin menetelmiin ja
aineistoihin.
Suoritustavat
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi. Sivuaineopiskelijoille itsenäinen työskentely
(kirjatentti tai oppimistehtävä).
Arviointiperusteet
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla 80% osallistuminen ja kirjalliset tehtävät tai
luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät tai kirjatentti.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheet
- tietää, miten tutkimuskysymykset, teoreettinen viitekehys, aineistot ja menetelmät ovat
suhteessa toisiinsa ja asettuvat osaksi tutkimusprosessia
- tuntee erilaisia laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja tutkimusaineistoja
- tietää, mitä tarkoittaa tutkimusetiikka ja tunnistaa tutkimusprosessiin liittyviä eettisiä
kysymyksiä ja
- osaa tiedonhaun perusteet.
- tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheet
- tietää, miten tutkimuskysymykset, teoreettinen viitekehys, aineistot ja menetelmät ovat
suhteessa toisiinsa ja asettuvat osaksi tutkimusprosessia
- tuntee erilaisia laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja tutkimusaineistoja
- tietää, mitä tarkoittaa tutkimusetiikka ja tunnistaa tutkimusprosessiin liittyviä eettisiä
kysymyksiä ja
- osaa tiedonhaun perusteet.
Study materials
Opintojakson vastuuopettajat ilmoittavat oppimateriaalin. Kirjatenttinä suoritettaessa luetaan
seuraavat kirjat:
seuraavat kirjat:
Literature
- Jokinen, Arja ym. 2016: Diskurssianalyysi - Teoriat, peruskäsitteet ja käyttö. Sivut 1-104.
- Vilkka, Hanna 2007: Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Osa 1 (sivut 7-102).
- Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018: Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Luvut 1<br />(sivut 13-63), 3 ja 4 (sivut 83-146).
- Davies, Charlotte 2002: Reflexive Ethnography: a Guide to Researching Selves and Others.
- Hämeenaho, Pilvi & Koskinen-Koivisto, Eerika (toim.) 2014: Moniulotteinen etnografia. Sivut<br />5-108.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
1/7–2/13/2020 Lectures
1/7–3/1/2021 Lectures
1/11–2/28/2022 Lectures
1/10–2/14/2023 Lectures
1/9–2/13/2024 Lectures
x
Exam (5 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish