KUMA2010 Kulttuuriperintö ja sen prosessit (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of History and Ethnology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Opintojakson aikana tarkastellaan kulttuuriperintöä tieteellisenä käsitteenä ja arjen ilmiönä.
Sen lisäksi tutustutaan kulttuuriperintötyön taustalla vaikuttaviin kulttuurisiin ja
yhteiskunnallisiin prosesseihin.
Suoritustavat
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi tai itsenäinen työskentely (kirjatentti, lukupiiri tai
oppimistehtävä).
Arviointiperusteet
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla 80% osallistuminen ja kirjalliset tehtävät tai
luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjallinen esseesuoritus tai kirjatentti.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kulttuuriperinnön käsitteenä ja ilmiönä
- tunnistaa kulttuuriperinnön käsitteeseen ja ilmiöön liitettyjä tieteellisiä, kulttuurisia ja
yhteiskunnallisia kysymyksiä ja
- ymmärtää kulttuuriperintötyön ja sen prosessien erilaiset kontekstit, motiivit ja
tavoitteet.
- tuntee kulttuuriperinnön käsitteenä ja ilmiönä
- tunnistaa kulttuuriperinnön käsitteeseen ja ilmiöön liitettyjä tieteellisiä, kulttuurisia ja
yhteiskunnallisia kysymyksiä ja
- ymmärtää kulttuuriperintötyön ja sen prosessien erilaiset kontekstit, motiivit ja
tavoitteet.
Study materials
Opintojakson vastuuopettaja ilmoittaa oppimateriaalin. Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan
kolme teosta seuraavasta luettelosta:
kolme teosta seuraavasta luettelosta:
Literature
- Harrison, Rodney 2013: Heritage Critical Approaches.
- Tuomi-Nikula, Outi ym. (toim.) 2013: Mitä on kulttuuriperintö?
- Robertson, Iain (ed.) 2012: Heritage from Below. Heritage, Culture and Identity. Saatavana<br />elektronisena julkaisuna.
- Sather-Wagstaff, Joy 2011: Heritage That Hurts. Tourists in the Memoryscapes of September<br />11. Saatavana elektronisena julkaisuna.
- Smith, Laurajane 2006: Uses of Heritage.
- Aarnipuu, Petja 2008: Turun linna kerrottuna ja kertovana tilana.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
9/9–12/13/2019 Project
9/6–10/20/2021 Lectures
x
Exam (5 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish