KTKP040 Scientific Thinking and Knowledge (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
- tieteellisen ajattelun ja argumentaation tunnuspiirteitä
- tutkimuksen lukutaito
- kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologiset päälinjat
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen ajattelun perusteita ja eroja
- eritellä argumentoinnin perusteita
- tarkastella tutkimusten tieteenfilosofisia ja tieto-opillisia perusoletuksia
- arvioida omia tietoa ja todellisuutta koskevia uskomuksiaan
- kuvata kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisia päälinjoja ja erilaisia tutkimusmenetelmiä
- poimia tutkimuksista olennaisia tietoja ja tulkita niitä
- rakentaa omaa asiantuntijuuttaan tutkimuksiin ja tutkimiseen perustuen
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen ajattelun perusteita ja eroja
- eritellä argumentoinnin perusteita
- tarkastella tutkimusten tieteenfilosofisia ja tieto-opillisia perusoletuksia
- arvioida omia tietoa ja todellisuutta koskevia uskomuksiaan
- kuvata kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisia päälinjoja ja erilaisia tutkimusmenetelmiä
- poimia tutkimuksista olennaisia tietoja ja tulkita niitä
- rakentaa omaa asiantuntijuuttaan tutkimuksiin ja tutkimiseen perustuen
Additional information
Study materials
Alla oleva kirjallisuus (6) soveltuvin osin sekä opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Literature
- 6. Raatikainen, P. 2004. Ihmistieteet ja filosofia. Helsinki: Gaudeamus.<br />Sivut 15–84 ja 100–104.; ISBN: 978-951-662-898-4
- 3. Kakkuri-Knuuttila, M-L. & Heinlahti, K. 2006. Mitä on <br />tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Helsinki: Gaudeamus.; ISBN: 978-951-662-932-5
- 4. Kallio, E. (toim.) 2016. Ajattelun kehitys aikuisuudessa. Sivut 15-55 ja <br />85-294.; ISBN: 978-952-5401-73-8
- 1. Heikkinen, H. L. T., Huttunen, R., Niglas, K. & Tynjälä, P. 2005. <br />Kartta kasvatustieteen maastosta. Kasvatus (5), 340–354.
- 2. Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (toim.) 2010.<br />Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: <br />PS-Kustannus.; ISBN: 978-952-451-486-6
- 5. Kallio, E. (toim.) 2018. Development of Adult Thinking: Perspectives<br />from Psychology, Education and Wisdom. Routledge.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish