KTEA010 Planning and Evaluation in Health Sciences (6 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Systemaattinen terveysohjelmien suunnittelu ja arviointi
PRECEDE-PROCEED -malli
Tarveanalyysi
Terveyskäyttäytymisen muutosprosessi
Kohderyhmän osallistaminen suunnitteluun
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille (10 tuntia) ja seminaareihin (10 tuntia)
Itsenäinen opiskelu
Kirjallinen tehtävä
Kirjallisuuden tenttiminen
Avoin yliopisto: Aktiivinen osallistuminen luennoille (10 tuntia), verkko-opiskelu, oppimistehtävä
Arviointiperusteet
Kirjatentti 50 %, kirjallinen tehtävä 50 %
Avoin yliopisto: verkko-osuuden hyväksytty suorittaminen, oppimistehtävä 100 %
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvata terveysohjelmien suunnittelu- ja arviointiprosessiin liittyviä käsitteitä ja vaiheita
• osaa laatia tarveanalyysin
• tunnistaa terveyskäyttäytymisen muutosta välittäviä tekijöitä sekä osaa hyödyntää tietoa kohderyhmän segmentoinnissa
• osaa käyttää kohderyhmän suunnitteluun osallistamisen menetelmiä
• osaa kuvata ja arvioida terveyden edistämisen erilaisia lähestymistapoja ja keinoja
• osaa kuvata terveysohjelmien suunnittelu- ja arviointiprosessiin liittyviä käsitteitä ja vaiheita
• osaa laatia tarveanalyysin
• tunnistaa terveyskäyttäytymisen muutosta välittäviä tekijöitä sekä osaa hyödyntää tietoa kohderyhmän segmentoinnissa
• osaa käyttää kohderyhmän suunnitteluun osallistamisen menetelmiä
• osaa kuvata ja arvioida terveyden edistämisen erilaisia lähestymistapoja ja keinoja
Additional information
Kevätlukukausi. Huom. lukuvuonna 2017-2018 kurssi järjestetään poikkeuksellisesti vielä syyslukukauden aikana ja sen jälkeen seuraava kerran keväällä 2019.
Literature
- Laverack, G. 2014. The pocket guide to health promotion. McGraw-Hill Education: Open University Press. (142 s.)
- Bauman, A. & Nutbeam, D. 2014. Evaluation in a nutshell: a practical guide to the evaluation of health promotion programs. Sydney, AU, McGraw Hill (154 s.)
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (6 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish