KKYS3003 Immersion education in the early years – research and practice (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Genomgång av aktuella forskningsresultat för språkbad inom småbarnspedagogik, förskola och nybörjarundervisning. Diskussion om internationella pedagogperspektiv på språkberikad verksamhet i språkbad. Analys av språkbadet i läroplanen för småbarnsfostran och förskole- och nybörjarundervisningen i Finland. Föreläsningar om och observationer i anknytning till tidig litteracitet och behov av särskilt stöd i språkbad. Daghemsbesök med tillhörande litteraturbaserad rapportering.

Suoritustavat

Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) och daghemsbesöken (föreläsningar och övningar), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), hemtentamen.

Arviointiperusteet

Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.

Learning outcomes

Efter kursen kan studenten
-redogöra för de viktigaste forskningsresultaten för språkbad i daghem och skola
-kritiskt granska metoder för språkberikad verksamhet i språkbad
-analysera drag som är typiska för tidig litteracitet i språkbad
-identifiera och planera stödmetoder för barn med behov av särskilt stöd i språkbad.

Description of prerequisites

Flerspråkighet i språkbad, Språkbad och annan tvåspråkig undervisning

Study materials

Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.

Literature

  • 1. Aktuella läroplansdokument (ca 10 sidor).<br />2. Aktuella artiklar enligt lärarens anvisningar (ca 300 sidor).

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
No published teaching